Willemien Boot, Auping: 'Duurzaam, kwaliteit, Nederlands. Drie keer bonus'

Willemien Boot koos bewust voor een Nederlands familiebedrijf. Als CFO van Auping beslist ze mee over de toekomst van de beddenfabrikant. "Het is mijn rol

Lees hier meer over de ‘Huub van Rozendaal Award’

Willemien Boot koos bewust voor een Nederlands familiebedrijf. Als CFO van Auping beslist ze mee over de toekomst van de beddenfabrikant. “Het is mijn rol te helpen om de juiste dingen te doen en andere dingen te laten.”

De ontvangsthal van het pand aan de Deventer Maagdenburgstraat lijkt wel een klein Auping-museum. Niet voor niets wordt het dan ook de Heritage genoemd. Hier worden klassiekers tentoongesteld zoals de Auronde en de Cleopatra, wereldwijde succesnummers van de beddenfabrikant. En in een tijdlijn met stemmige zwart-witfoto’s wordt de rijke historie  van het bedrijf,  van 1868 tot nu, verteld. Uitgebreid wordt stilgestaan bij mijlpalen. Bijvoorbeeld het moment dat  in 1887 de eerste grote order binnenkomt. “De bedden die Auping smeedt voor het St. Geertruiden Gasthuis trekken bij opening van het hospitaal de aandacht van dr. Berns, directeur-geneesheer van het Burgerziekenhuis in Amsterdam. Berns vraagt om veertig van deze bedden, maar dan met verende ondergrond. Johannes Auping neemt de uitdaging aan, hoewel hij nog geen idee heeft hoe hij die bodems moet produceren”, zo valt te lezen.

Woonplaats: Heeswijk-Dinther.
Getrouwd: met Robert.
Kinderen: twee dochters, een zoon.
Favoriete muziek: Braziliaanse jazz.
Laatst gelezen boek: Sapiens (“Waarom wij hebben overleefd in een dierenrijk”).
Laatste vakantiebestemming: Recife, Brazilië (“Waar we hebben gewoond en gewerkt”).
Auto: Volvo XC90 (“Maar wel een hybride.”)

En, onder het kopje ‘Koninklijk Slapen’, lezen we dat elf jaar later, in 1898, Auping bedden levert aan het Paleis op de Dam, speciaal voor gasten van de kroning van koningin Wilhelmina. “Alleen het beste is goed genoeg voor de hooggeëerde bezoekers. De levering is het begin van een lange band tussen het Koninklijk Huis en Auping. Een band die voortduurt tot op de dag van vandaag.”

Want in 1988, een eeuw na de officiële opening van de fabriek, wordt Auping Koninklijk. De beschikking van koningin Beatrix prijkt fier aan de muur. “Met Koninklijke Auping”, zegt de receptioniste als ze de telefoon opneemt. 

Een andere wereld
“Trots is wat de 335 mensen hier bindt”, weet Willemien Boot, CFO van het bedrijf. “Toen Auping besloot de oude fabriek in de binnenstad te sluiten om elders een modern pand te betrekken, was verhuizing naar lagelonenlanden in Azië of het Oostblok niet de juiste optie. We horen bij Deventer.  Auping is Nederland, Auping is Deventer, Auping bindt mensen. Wij leveren binnen twee weken, wat de klant ook bestelt. Dat lukt natuurlijk niet als de fabriek in China staat. Nog afgezien van die duurzaamheidsfactor. Want je helpt het milieu niet als een bed de halve wereld over moet reizen richting klant.”

"Transparantie naar de familie, hoe ver ga je daarin? Niet alleen zeggen wat goed is gegaan, maar ook de eh… uitdagingen melden."

Sinds 2015 werkt Willemien Boot bij Koninklijke Auping. Ze was 25 jaar in dienst bij Mars, chocola en dierenvoer.  Een bedrijf met 60.000 werknemers en een omzet van 30 miljard euro. Auping – met 80 miljoen euro omzet – was een compleet andere wereld. “Ik heb bewust voor een Nederlands familiebedrijf gekozen. ‘Wij zijn Auping’, dat is wat de mensen hier drijft. Dat is me bijgebleven van mijn eerste kennismakingsgesprek. Nu – drie jaar later – is dat gevoel er nog steeds, sterker zelfs. Achter Mars stond ook een familie, maar nu, met de Aupings, onderhoud ik toch heel andere contacten. Ook bij gesprekken met de bank, om maar iets te noemen, ben ik meer betrokken. En hoe zet je de Raad van Commissarissen in, waar vraag je om hulp? Transparantie naar de familie, hoe ver ga je daarin? Niet alleen zeggen wat goed is gegaan, maar ook de eh… uitdagingen melden. Zonder ze met elk dagelijks dipje lastig te vallen of hen onnodig ongerust te maken.”

Slapen is core business
Finance was niet haar eerste liefde. Bedrijfskundige Boot begon bij Mars als cacao-inkoper in Brazilië. Een link met finance was er vanaf het begin al wel. “Hoe krijg je M&M’s zo uit de fabriek dat je met die chocolaatjes ook geld verdient? Hoe maak je het bedrijf gezonder? Na mijn jaren in Brazilië volgde Europa. Daar was ik verantwoordelijk voor finance, onder andere in de Balkan-regio, Tsjechië en Nederland. Mars is groot, met meer dan 100 CFO’s wereldwijd, en daar was ik er eentje van. Tax, treasure, legal, bij zo’n wereldspeler is alles afgedekt. Ik wilde ergens werken waar ik kon meebeslissen over de toekomststrategie.”

En slapen is core business. Iedereen doet het, iedereen moet het. De branche is volop in beweging. De markt is versnipperd, met een handvol grote internationale spelers, vele kleintjes en bijzondere nieuwkomers. “IKEA, Tempur en nieuwkomers op de matrassenmarkt als HEMA en zelfs Lidl”, aldus Willemien Boot. “Dus moet je onderscheidend zijn. Dat is Auping. Vanwege kwaliteit, innovatie, de snelle levering, de rijke historie. De familie kijkt mee, ook al is er geen echte Auping meer in de bestuurskamer te vinden. Mid jaren zeventig verliet de laatste telg van de familie de directie. “In de Raad van Commissarissen zit nog altijd een familielid en de Aupings bezitten 79 procent van de aandelen”, vertelt Boot. “NPM Capital was er meer dan dertig jaar bij, in 2017 werd dat Wadinko N.V., een participatiemaatschappij van gemeente en provincie. Wadinko staat voor vakmensen aan de regio binden, voor rendabel behoud van werkgelegenheid. Disciplines waarin ook Auping zich uitstekend kan vinden.”

Duurzaamheid
Kleinschalig, korte lijnen, focus op de lange termijn. Typisch een familiebedrijf. “Wij maken de cijfers niet beter dan ze zijn, er is niet die voortdurende kwartaaldruk.” Ook kenmerkend: bijspringen waar en wanneer nodig. Zo was Boot vorig jaar, nadat de vorige bestuursvoorzitter vertrok, zes maanden lang CEO en CFO. Een mooie ervaring waardoor Boot weet dat die laatste pet haar beter past. “Ik hoef die absolute leiding niet zo nodig.”

Kwaliteit, duurzaamheid, goede nachtrust. Het zijn de kernwaarden van Auping. Voor 5.000 euro heb je een elektrisch te bedienen bed, met uitstekende matrassen. Gemaakt van goede materialen. Dat bed gaat minstens twintig jaar mee, het matras zo’n tien jaar. Niet goedkoop, maar ook niet de duurste. “Die duurzaamheid is voor ons belangrijk. We willen geen wegwerpartikel zijn. Zoals mobiele telefoons en televisies. Het klopt gewoon niet om producten te maken die je na een tijdje dumpt. Dat economisch kortetermijndenken vind ik zorgelijk. Je put de aarde uit.”

Om de nieuwe fabriek aan de Maagdenburgerstraat te kunnen betalen, werd voor ‘vreemde financiering’ van Rabobank gekozen. Dat was voor het eerst, zo’n lening. Onmiddellijk daarna werd erop gehamerd: hoe verhogen we het rendement om Rabobank zo snel mogelijk terug te betalen? “Mijn grootste uitdagingen zijn groei, innovatie, nieuwe producten, een stevig financieel fundament, risicomanagement”, zegt Willemien Boot. “Maar als familiebedrijf kan niet alles en kan niet alles tegelijk. Wat nu, wat later? Wat wel, wat niet? Zo zijn we de Duitse markt opgegaan en hebben we daar eigen winkels geopend. Toen kwam Denemarken met de vraag hetzelfde in Scandinavië te doen. De verleiding was groot, maar in onze zojuist uitgezette groeistrategie voor het buitenland paste Denemarken – althans voorlopig – niet.”

Knuffelkussen
Datzelfde voortdurende afwegen geldt voor nieuwe producten. Ontwikkel je een matras met sensoren om die optimale slaap te bewerkstelligen? Is samenwerking met derden een goed plan? “Wij worden vaak benaderd, soms komt het tot iets. Zo introduceren we binnenkort de slaaprobot Somnox. Een rustig ademend kussen, dat je voor je borst houdt, als een soort knuffel. Je eigen adem wordt kalmer en daardoor val je in slaap. Voor Somnox zijn we in een vroeg stadium een partnership aangegaan met studenten robotica van de TU Delft. Een startup. Van bedden en matrassen weten we bij Auping alles, van smart technology minder. Ook werken we nu samen met DSM om een circulair matras te ontwikkelen. Duurzame producten vinden we belangrijk.”

Als CFO heeft Willemien Boot een belangrijke stem in nieuwe producten, nieuwe projecten, nieuwe partnerships. Wat gebeurt er als de CEO ‘ja’ zegt en zij ‘nee’? “Ik zeg geen nee. Ik zeg: ‘hoe beperken we de risico’s?’ Maar tegelijkertijd weet je dat je soms risico’s moet nemen. Om te groeien ‘Niet nu’ of ‘niet zo!’.  Die woorden spreek ik wel uit. Het is mijn rol te helpen om de juiste dingen te doen en andere dingen te laten. Projecten waar geen risico’s aan kleven, bestaan niet. Als CFO wil ik helder en transparant zijn, de continuïteit bewaren.”

Drie keer bonus
Op digitaal gebied wordt bij Auping nu Microsoft Dynamics geïmplementeerd. Het nieuwe systeem vraagt om een andere manier van werken, alles is geïntegreerd. En door mensen tijdelijk in andere rollen te laten werken, worden kennis en ervaring van het personeel divers, breder. “Waar ligt de persoonlijke belangstelling, wat zijn specifieke talenten? Ik probeer daar op te letten. De markt wordt krapper, maar Auping blijft mensen trekken. Duurzaam, kwaliteit, Nederlands. Drie keer bonus. Dat we in Deventer zitten, is amper een probleem. Mensen die bijvoorbeeld in het westen gestudeerd hebben en hier vandaan komen, vinden het fijn hier weer in de regio te komen wonen. Auping kent een goede mix tussen locals en medewerkers van elders.”

Verbetering van de bedrijfsresultaten kan altijd; zo is het percentage winstgevendheid te laag. Ondanks dat die winst afgelopen jaren groeide. “Natuurlijk houdt me dat bezig”, zegt CFO Boot, “maar ik lig er zeker niet van wakker, er zijn nog zoveel mogelijkheden. Van achterover leunen kan geen sprake zijn. In 2016 begonnen we met de Auping-webshop. Bedreiging of aanvulling? Onze winkeliers – Plaza’s, select-dealers en ‘gewone’ winkels – vreesden het eerste.  Maar we laten ze delen in de opbrengst. Onder het motto ‘Liever online Auping verkopen, dan klandizie aan de concurrent verliezen.’ Bovendien is passen, proberen, voelen belangrijk. Klanten gaan voor bedden en matrassen toch vaak naar de winkel.”

Bevallige brunette
Net als vroeger. Zoals te zien is op reclamebeelden die een zestig jaar oude zwart-wit Philips televisie in de ontvangsthal tonen. Bevallige brunette op een Auping klassieker: ‘Onze Cleopatra nog gerieflijker! Gaat u mee naar Egypte?’ Een piloot, nonchalant leunend tegen een klassiek Harvard-vliegtuigje, in gesprek met de grondstewardess: ‘Regisseer je eigen dromen…’ Een gapend zandmannetje: ‘Tijd voor Auping.’ Een gouden bruidspaar in Assen, voor een Auping bed: ‘Beiden doen nog verrassend jeugdig aan!’ CFO Willemien Boot: “’Wij zijn Auping’, dat speciale gevoel. Dat was er dus altijd al.”

Lees hier meer over de ‘Huub van Rozendaal Award’
Geen artikelen gevonden.