Het recente vliegtuigongeluk van Turkish Airlines, de Bijlmerramp in de jaren negentig, de bijna ongelukken op Schiphol maken duidelijk dat een vlieghaven midden in een Randstedelijke omgeving in feite, los van milieurisico's, onverantwoord is voor de toekomst.

Tegen de achtergrond van de economische crisis en de mogelijke stimuleringsmaatregelen die de regering wil nemen, lijkt de bouw van een nieuw vliegveld in de Noordzee een niet onlogische stap.

Nederland kan zich dan uitleven op nieuwe technologieën, wint weer terrein als kenniscentrum, innovatieplatvorm en distributieland.

De nieuwe "Zeehaven" kan, mits goed ontworpen, zowel de luchtvaart als de zeevaart bedienen en ook plaats maken voor de marine en luchtmacht.

Met een ruime halve maan ten westen van het eiland wordt ook de mogelijkheid geboden om windmolens te bouwen en energie uit de getijden te ontrekken en beschutte havens te bouwen.

Als locatie in de zee kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de breedtegraad van Delft. Met spoorlijnen en snelwegen naar zowel Amsterdam en Rotterdam, wordt wellicht de Noord/Zuidlijn te zijner tijd ook nog rendabel.

De herinrichting en de exploitatie van het oude Schiphol gebied kan dienen om woon en werkverkeer dichter bij elkaar te brengen.

Je hoeft geen Obama te heten en Harvard-adviseurs te hebben om een goed stimuleringsplan in elkaar te zetten, gecombineerd met het kandidaat stellen van de Randstad voor de toekomstige Olympische spelen in 2028 is er voldoende werk aan de winkel.

Dit is de kans voor minister-president Balkenende en minister van Financiën Bos om een visie uit te dragen en risico's voor de toekomst te reduceren en de klus te klaren, zodat we niet wakker hoeven te worden met de vraag in welke nachtmerrie we zijn beland.

Amstelveen, Dr. Bob Out