Vanaf volgend jaar kunnen strengere brandstofeisen scheepsvracht flink duurder maken.

De strengere brandstofeisen voor de scheepvaart die volgend jaar ingaan maken het vervoer van goederen over zee aanzienlijk duurder. Dat verwachten economen van het ING Economisch Bureau omdat schonere brandstoffen aanzienlijk duurder zijn. Afhankelijk van het type schip en de route kan de prijs van vrachtvervoer wel met een kwart stijgen. In de praktijk zal dat echter meevallen.

Rederijen kunnen behalve het inzetten van schonere brandstoffen ook speciale filterinstallaties gebruiken om de zwaveluitstoot omlaag te krijgen. Dat kost echter relatief veel en is daardoor alleen interessant voor grotere schepen. Bovendien zijn er vraagtekens hoe milieuvriendelijk die filters zijn. De economen verwachten daarom dat de meeste schepen voor zwavelarme brandstof zullen kiezen.

Door concurrentie en de huidige overcapaciteit op de markt lukt het rederijen waarschijnlijk niet om alle extra kosten op hun klanten te verhalen. Ze kunnen er dan ook voor kiezen om langzamer te varen. Dat bespaart namelijk ook brandstof.

Word een onmisbare business partner

Als controller kun je niet stil blijven staan. Je wilt de managers proactief ondersteunen bij het nemen van beslissingen in strategische situaties. Wat is hiervoor de juiste aanpak? Volg de training De Controller als Business Partner.

Bekijk het programma

(bron: ANP)