Voorbij de korte termijn

Denken op de korte of op de lange termijn? Van waardevernietigend naar waardecreerend.

Een serie blogs over strategisch waardemanagement.

BLOG - In de Commonsense Corporate Governance Principles die in 2016 door verschillende leiders van grote ondernemingen is vastgelegd, wordt gesteld dat de financiële markten te veel zijn gericht op de korte termijn. Bedrijven onthouden zich vaak van investeringen in technologie, personeel en onderzoek om kortetermijndoelen te halen, terwijl die wellicht beïnvloed worden door factoren waar het bedrijf geen invloed op heeft, zoals prijsschommelingen, golfbewegingen op de beurs of zelfs het weer.

Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.

Wat mij bij het Dunning-Kruger effect brengt: het verschijnsel dat vooral mensen die ergens géén verstand van hebben de expertise missen om te kunnen begrijpen dát ze er geen verstand van hebben, waardoor ze ten onrechte denken dat ze er wél veel van weten. Levensgevaarlijk.

Dat leidt te vaak tot 'diluviaal beleid': bestuurders schuiven de écht moeilijke beslissingen telkens door, met een houding van 'na ons de zondvloed'. Het beruchte stikstofdossier is hier een knellend voorbeeld van. Het is ook de reden dat de innovatie in de financiële sector niet bij de banken gebeurt.

Waarde vernietigend

Het is mooi dat nu ook de bekende beleggers Warren Buffet en Jamie Dimon, CEO van JP Morgan, zich in een opiniestuk in The Wall Street Journal tegen het kortetermijndenken keren. Beursgenoteerde bedrijven zouden moeten stoppen met kwartaalberichten. Zij stellen dat bedrijven alleen langdurig waarde kunnen creëren als ze over een goede langetermijnvisie beschikken. Kwartaalprognoses leiden vaak tot een ongezonde focus op de korte termijn.

Bij een beursgenoteerd bedrijf moet je door de corporate governance voortdurend oppassen geen slachtoffer te worden van het gemiddelde. Als je echt ondernemerschap wil etaleren als bestuurder, stuur je een bepaalde kant op. Maar door alle checks-and-balances wordt een besluit in een beursvennootschap al te vaak grijs.

Google en Amazon hebben fors geïnvesteerd in diversificatie. Niet alles is gelukt, maar er staan wel twee goed gediversifieerde ondernemingen, gekenmerkt door forse waardecreatie.

Zou de RvC van een Nederlands beursfonds eenzelfde strategie durven ondersteunen? Een retorische vraag. Want wat we zien is liever meer-dan-gemiddeld onbeduidend in plaats van onderscheidend, en meer-dan-gemiddeld waarde vernietigend dan waarde realiserend.

Daarbij, een gezond en transparant bedrijf is open over de financiële en operationele situatie. Het gaat dan specifiek om terugkijken, zodat investeerders hun beleggingsbeslissingen kunnen baseren op houtsnijdende uitleg over eerder behaalde resultaten. Dus in plaats van te laten zien hoeveel winst er het afgelopen kwartaal tot ver achter de komma is geboekt, moeten leiders vertellen hoe goed een bedrijf op weg is zijn langetermijndoelstellingen te halen. En waarom, of waarom niet.

Dat getuigt van goede governance. En waardecreërend ondernemerschap.

Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.

Wat is de waarde van een bedrijf?

Krijg jij wel genoeg geld voor de aandelen van jouw bedrijf bij verkoop? Hoe weet je dat je als koper niet teveel betaalt? De cursus Business Valuation geeft praktische antwoorden op deze en andere vragen als: hoe bereken je de juiste waarde van een bedrijf en hoe overtuig je anderen ervan dat dit de juiste prijs is? 

Bekijk het programma