Van groeien naar overleven (1)

De twee vergeten basisprincipes van succesvol ondernemerschap, nu meer dan ooit actueel.

Een serie blogs over Know Your Business: strategie & ondernemerschap.

BLOG – Nog niet zo lang geleden had iedereen het over groeistrategie en ‘Groeien moet’. Sinds de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, inclusief Nederland, moeten corporates, startups, scale-ups en MKBs overschakelen op een hele andere strategie: overlevingsstrategie. Dat geldt ook voor de 1,3 miljoen ZZP’ers, inclusief deeltijd-ZZP’ers. Maar wat is een ‘overlevingsstrategie’?

Door Tony de Bree. Hij is auteur van de bestsellers ‘De scale-up blueprint’ en ‘Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup’. Ook is hij sinds 1997 succesvol spotter van bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal (in 2001). Hij is ICT-lid in RvC’s en werkte bij ABN AMRO o.a. als projectleider CDD en global splitsingsmanager KYC.

Overlevingsstrategie voor ondernemingen is: het snel definiëren en invoeren van een strategie om te overleven, door vaste en variabele kosten, die geen bijdrage leveren aan het generen van inkomsten, snel te verlagen en tegelijkertijd snel nieuwe, vooral online kasstromen te genereren.

Hoe is het zover gekomen?

Zoals te zien is uit veel reacties van verschillende typen ondernemers, waaronder ook ZZP’ers, eenmanszaken, startups, scale-ups en zelfstandige winkeliers, hebben de meeste ondernemers tijdens hun onderwijs nooit iets geleerd over overlevingsstrategie, maar alleen maar over ‘groeien moet’. En daar lopen we nu met zijn allen keihard tegenaan.

Kenmerken van dat ‘groeien moet’ model, waardoor veel ondernemers nu acuut in de problemen zitten, zijn

  • We hebben veel mensen aangezet om te gaan ‘ondernemen’, zonder objectief te kijken of de betrokkenen daar wel geschikt voor waren.
  • Het ongebreideld subsidiëren door de centrale Overheid, regionale overheden en steden van kansloze startups en scale-ups (lees hier meer).
  • Het veel te gemakkelijk verstrekken van leningen en kredieten vanuit banken aan ‘hippe’ bedrijven, waaronder de bekende Unicorns en ‘impact startups’.
  • De manier waarop een aantal banken ‘Groeien moet’ massaproductie-businessmodellen hebben gefinancierd, in onder andere de landbouw en de bouw, in plaats van bijvoorbeeld duurzame lokale initiatieven en andere ‘klein blijven’-ondernemers. 

De regering en de politiek zijn er inmiddels ook achter gekomen dat ‘de BV Nederland’ al lang niet meer drijft op grote corporates, maar op bedrijven met minder dan 250 medewerkers, waaronder dus veel ZZP’ers, en op mensen met nul-uren contracten.

Basisprincipes ondernemerschap

We zijn gewoon ‘vergeten’ om twee basisprincipes van succesvol ondernemerschap er in te stampen:

  1. De beste manier om je bedrijf te financieren is door dingen te doen waar klanten voor willen betalen.
  2. Als je het niet uitgeeft, hoef je het ook niet te financieren.

Met deze twee basisprincipes als fundament voor een gezonde onderneming, kijk ik volgende keer naar het formuleren van een werkbare overlevingsstrategie.

Blogs in deze serie:

Lees ook de andere blogs van Tony de Bree: Zin en onzin van een UBO register.

Gerelateerde artikelen