Vakantiekrachten de nieuwe flexschil

Vakantiekracht profiteert van zoektocht naar werknemers. Arbeidsmarkt heeft 2,6 miljard euro nodig.

Door de coronacrisis lijken werkgevers meer te leunen op de inzet van vakantiekrachten. Onder meer in de horeca en in de schoonmaakbranche werd vaker een beroep gedaan op de inzet van scholieren en studenten dan normaliter al het geval is, aldus vacaturesite Indeed op basis van eigen onderzoek.

Vakantiekrachten hebben de meeste kans om als schoonmaker aan de slag te kunnen gaan. Voor dit beroep steeg het aantal vacatures voor vakantiekrachten met 4 procent, waarmee een op de tien banen een schoonmaakfunctie betrof. Verkoper was volgens Indeed de populairste zomerbaan onder werkzoekenden.

Waar flexwerkers door de coronacrisis onevenredig hard worden geraakt, ligt er voor deze groep ook een belangrijke rol weggelegd om uit de crisis te komen. Daarvoor zijn wel investeringen nodig, zegt uitzendbrancheorganisatie ABU. Deze heeft concrete voorstellen naar minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en ondernemersorganisatie VNO-NCW gestuurd. De ABU voorziet een verdere stijging van de werkloosheid als regelingen vanuit de overheid om de crisis door te komen aflopen, zoals de NOW loonkostenondersteuning. Met de regelingen is volgens de ABU tijd gekocht, maar de steunpakketten hebben ook de tweedeling op de arbeidsmarkt vergroot.

Momenteel zijn er ruim 400.000 werklozen. De ABU benadrukt dat door de crisis er veel mensen langs de kant komen te staan. Het gaat dan met name om jonge mensen tot 35 jaar en ouderen vanaf 55 jaar. Om de economische schade van de crisis te beperken is volgens de ABU een investering in de arbeidsmarkt nodig van 2,6 miljard euro in 2020 en 2021.

(bron: ANP;foto: Olivier Collet, Unsplash)

Gerelateerde artikelen