Uw geld, mijn leven

Van de week was de eerste aflevering Dragon's Den op televisie, een programma waarin ondernemers hun idee voorleggen aan investeerders. Voorlopige conclusie? De ondernemers hebben er niets te zoeken, de investeerders evenmin.

De gedachte achter Dragons Den is wel aardig: ondernemers presenteren hun plan aan investeerders (de ‘Dragons’), die ter plekke moeten besluiten of ze geld steken in het bedrijf. In de eerste aflevering mochten twee internetondernemingen hun idee presenteren, de bedrijven Portomail en JobInsider.

Portomail wil betaald e-mailen introduceren. Mensen die een vraag willen stellen aan een bedrijf per email, moeten daarvoor een euro betalen. Pas als ze die euro betaald hebben, wordt de email naar het bedrijf verstuurd. Jobsinsider is een site waarop mensen informatie kunnen plaatsen over hun huidige of voormalige werkgever. Doel: mensen die een baan zoeken inzicht geven in potentiele werkgevers.

Helaas: geen enkele Dragon zegde geld toe. Hoe kwam dat? In het geval van Portomail zagen de investeerders niets in het idee: voor hun gevoel willen mensen niet betalen voor het sturen van een email. JobInsider ving bot omdat er al diverse vergelijkbare initiatieven zouden bestaan. Het concept werd ook slecht ontvangen.

Kortom: het marktonderzoek van de beide bedrijven was ondermaats. PortoMail kent z’n klanten niet, en JobInsider heeft geen inzicht in z’n concurrenten. Aldus de kritische ‘Dragons’.

Er is iets mis met startende ondernemers zoals PortoMail en JobInsider. Namelijk dat ze in een vroeg stadium al heel veel geld vragen (meer dan 150.000 euro). Hier spreekt een zekere onwil uit om ‘organisch’ te groeien, door met eigen geld iets op te bouwen, dat te investeren en pas in een later stadium financiers aan te trekken. Een starter in een laagdrempelige sector als de internetindustrie hoeft helemaal geen bakken met geld te investeren. Als hij dan toch financiers wil aantrekken, wijst dat bepaald niet op ondernemingszin, eerder op werkschuwheid: uw geld, zodat ik lekker kan leven.

Deze ‘uw geld, mijn leven’-houding is tot daaraantoe, maar geen ervaren investeerder die met geld over de brug zal komen. Dat wisten de Dragons die deelnemen – stuk voor stuk gelouterde ondernemers, bepaald niet op hun achterhoofd gevallen – natuurlijk van te voren, voordat Dragon’s Den werd uitgezonden. Vreemd dat ze toch hun medewerking verleenden.