Unilever zet in op overnames

Unilever wil groeien door andere merken over te nemen en zelf nieuwe merken te ontwikkelen.

Unilever wil sneller groeien. Door het uitbreiden van zijn merkenportefeuille wil het meer omzet genereren. De uitbreiding moet worden gedaan via overnames en het ontwikkelen van nieuwe eigen merken. Dit staat haaks tegenover de strategie van de afgelopen jaren, toen Unilever terugging van 1600 naar 400 merken. 
 

In 2017 ontsprong Unilever de dans met een gewaagde vijandige overname door Kraft Heinz. Hierna beloofde Unilever om de marge met 2,5 procentpunten te vergroten en een jaarlijks groei van 3 tot 5 procent te realiseren. 
 

Om deze groei te realiseren, voorziet topman Alan Jopen groei in de categorie persoonlijke verzorging. Producten als huidcrèmes en haarverzorgingsproducten zijn potentiële kandidaten. Binnen Unilever staan deze producten garant voor 42% van de totale omzet.
 

De markt laat verder een grote groeipotentie zien voor producten met een maatschappelijk doel. “Producten met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel,” zei Jopen vandaag tegen het FD. Het is alleen niet voldoende om te vertellen dat je een hoger doel nastreeft. Het moet aangevuld worden met betekenisvolle activiteiten over een langere periode.  Zo geeft Unilever’s Dove workshops aan meisjes, zodat ze zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Ook investeert Unilever in vegetarische en veganistische middelen, er is bijvoorbeeld al een veganistische Magnum.
 

Met de genoemde visie op maatschappelijke producten en groei in de markt van persoonlijke verzorging, is nu de grote vraag welke Nederlandse merken Unilever op het oog heeft. Horen Seepje of Babel binnenkort bij de multinational?
 

(bron: FD)