Tjero Zomer (CFO Transavia.com) wint CPM Award 2006

fallback
Tjero Zomer, CFO bij Transavia.com is uitgeroepen tot de winnaar van de CPM Award 2006. Uit handen van juryvoorzitter Bert Steens kreeg hij tijdens het Jaarcongres Corporate Performance Management in Noordwijkerhout de felbegeerde award uitgereikt.

Enigszins verbaasd was Zomer wel, toen Steens het verlossende antwoord gaf op de vraag die de bezoekers al de hele dag bezig hield; Wie wint de CPM Award 2006? Zomer was blij met de erkenning, maar droeg de award meteen op aan zijn teamleden, waarvan enkele waren meegekomen naar het congres.


Uitdagender en participerend, omschrijft Tjero Zomer zijn rol als CFO bij Transavia.com. Onder zijn leiding is Performance Management binnen de luchtvaartmaatschappij uitgegroeid tot een pijler van de dagelijkse bedrijfsvoering. En met succes. ‘De jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2005/2006 konden dit jaar binnen een recordtijd van vijf werkdagen na afloop van het boekjaar definitief worden vastgesteld, inclusief alle IFRS effecten’, aldus Zomer.

Uit het juryrapport: ‘De cases van Transavia.com. Achmea Particulieren, Sara Lee International en Woningcorporatie De Alliantie hebben uiteenlopende belangwekkende inzichten op het vlak van CPM opgeleverd. Dit wordt weerspiegeld door de nominatie voor de Corporate Performance Management Award 2006, die aan de vier genomineerden en hun cases te beurt is gevallen. De Jury feliciteert de heren Joost As, Teus Boutesteijn, Arnold Pureveen en Tjero Zomer met deze nominatie.

Hoewel elk van de nominaties steunt op goede argumenten, heeft de evaluatie één winnaar opgeleverd. De winnende casus voor de Corporate Performance Management Award 2006 is die van Transavia.com.

Transavia.com is een Nederlandse low-cost lijndienst- en chartermaatschappij met luchthaven Schiphol als thuisbasis. Transavia.com is een zelfstandig onderdeel van KLM. In het financiele verslagjaar 2005/2006 heeft Transavia.com de omzet met 15% verhoogd tot bijna EUR 600 miljoen en voor het 28e achtereenvolgende jaar winst geboekt. Het bedrijf heeft in het verslagjaar 4,8 miljoen passagiers vervoerd, een toename van 7% ten opzichte van het voorafgaande jaar.


Circa 82% van de vluchten is op tijd uitgevoerd en de klanttevredenheid kwam net als in het vorige verslagjaar uit op een score van 8,5. Van de rechtstreekse boekingen is 93% via internet gerealiseerd. Er zijn op jaarbasis meer dan 16 miljoen unieke bezoeken op de website. Daarmee is Transavia.com een heuse e-airline en behoort het tot de grootste internetverkopers van ons land.

Bij Transavia.com is de crux van prestatiemanagement het in balans brengen en houden van korte termijn prestaties van de operationele activiteiten (bezettingsgraad, utilisatie van piloten en ander personeel, yield, omzet, operationele kosten) en het lange termijn capaciteitsaanbod op de korte termijn vraag, waarbij het seizoensgebonden charterbedrijf en de lijndiensten een specifieke aanpak vergen. Blijkens de hiervoor aangehaalde prestaties slaagt Transavia.com daarin.

De strategische en operationele koers, de verandervaardigheid, de flexibiliteit en het innovatievermogen die nodig zijn om snel en succesvol te anticiperen op de vele voor Transavia.com relevante ontwikkelingen vereisen effectief Corporate Performance Management en de gerelateerde (ook op het voldoen aan de Sarbanes Oxley wetgeving gerichte administratieve waarborgen als ‘vangnet’).

De jury – bestaande uit Jan Bletz, Peter Geelen, Marten Niemantsverdriet en Bert Steens – feliciteren Tjero Zomer van harte met het winnen van de Corporate Performance Management Award 2006!


 



 

Gerelateerde artikelen