Team management hoogste prioriteit voor CFO

Op nummer één van meest tijdrovende activiteiten van CFO's staat het managen van het team. Gevolgd door het ondersteunen van de strategie van de organisatie. Pas op nummer drie staan de operationele taken.

Dat blijkt uit onderzoek van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële professionals en administratief ondersteunend personeel. De cijfers komen overeen met de activiteiten die het meest interessant gevonden worden, ook hier gaat met 32% team management aan kop.
 
CFO’s staan dagelijks voor veel uitdagingen, zoals het snel reageren op ad-hoc verzoeken en samenwerken met stakeholders. Toch blijken deze uitdagingen niet het meest tijdrovend te zijn. De tijd van de CFO gaat vooral op aan team management. Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland legt uit: “Het neerzetten en begeleiden van een goed functionerend team kost tijd. Door de huidige economische omstandigheden is het voor bedrijven essentieel geworden om de productiviteit en efficiëntie van het team zoveel mogelijk te optimaliseren. Op die manier blijven bedrijven gezond en zijn voorsprongen te behalen.”


Op de vraag welk onderdeel van uw werk vindt u het leukste, kiest het grootste gedeelte van de ondervraagde CFO’s voor team management (32%). “Deze cijfers komen overeen met de activiteiten die de meeste tijd in beslag nemen,” vertelt Stephan Renken. “De match tussen welke taken het meest interessant worden gevonden en de daadwerkelijke tijdsindeling laat zien dat deze CFO’s qua persoonlijkheid een goede match zijn of dat zij hun werkzaamheden goed kunnen aanpassen aan hun wensen.”


Nieuwe uitdagingen
Naast de vaste taken heeft de CFO de afgelopen drie jaar voor meerdere grote uitdagingen gestaan. Gekeken naar de grootste uitdagingen is duidelijk te zien dat economische crisis een stempel zet op het soort uitdagingen. De CFO’s zijn vooral bezig geweest met het managen van nieuwe projecten (53%) en de prestatie van het bedrijf (37%). Retentie en medewerker tevredenheid stonden beiden een stuk lager op het prioriteitenlijstje. Slechts 1 op de 10 CFO’s geeft aan dat deze onderdelen de grootste uitdagingen waren. Dit is mogelijk te verklaren door de aandacht die CFO’s geven aan het managen van hun team. Door dit op een goede, betrokken manier op te pakken, wordt het behouden van medewerkers een minder grote uitdaging.


Downloaden? Klik hier!