Volks(bank) vermaak… (1)

De kernwaarde mens voor mens lijkt meer te staan voor de volgorde waarin bestuurders de bank verlaten.

‘Humor, seriously’ (2020), mooi boekje van Naomi Bagdonas – vol fraaie anekdotes over opbouwende humor op het werk in coronatijden. Bagdonas geeft het voorbeeld van Connor Diemand-Yauman, co-CEO van het IT-bijscholingsbedrijf Merit America. Tijdens de eerste Zoom-vergadering in de lockdown, die bedoeld was om zijn mensen een hart onder de riem te steken, liet hij de screen-sharing functie ‘per ongeluk’ aanstaan terwijl hij op Google vlijtig zocht naar ‘inspirerende dingen die CEO’s zeggen in moeilijke tijden’. Het team kwam niet meer bij van het lachen. Kijk, dat is verbindende humor.

Daarbij moesten wij niét denken aan het volksvermaak bij De Volksbank.

Interessante purpose (‘onze belofte’) heeft De Volksbank: ‘beter voor elkaar’. Het is hun belofte aan Nederland – welja. Het is waar zij samen met hun vier (welja…) bankmerken (SNS, RegioBank, ASN Bank en BLG Wonen) voor staan en hoe zij zich onderscheiden binnen het bankenlandschap: ‘we maken deze belofte waar door te bankieren met de menselijke maat en in onze bedrijfsvoering van waarde te zijn voor de klant, de medewerker, de aandeelhouder én de maatschappij’. Welja.

We kunnen dat best eens tegen het licht houden. Medewerkers bijvoorbeeld. Bij De Volksbank verliezen de komende drie jaar vijfhonderd medewerkers, bijna 10% van het personeel, hun baan. Welja.

De Volksbank voert een reorganisatie en een nieuwe strategie door om de bank wendbaarder en effectiever te maken. De rendementsdoelstelling blijft 8% - en de bank realiseert nu ca. 5%. Ook moet de bank veel gestroomlijnder (‘agile’) gaan werken. De ratio die de kosten afzet tegen de inkomsten moet naar ca. 58% - dat is nu nog bijna 71%.
Reorganisatie, agile, wendbaarder, ontslagen, etc. – nee, dat is echt ‘beter voor elkaar’…
Daarbij was – zeker in de top van het bedrijf – sprake van onderlinge ruzies, intimidatie en pestgedrag binnen de organisatie en de directie. En eigenlijk ook met de RvC – ‘de relatie tussen de directie en de RvC was niet altijd gezond’. Duh.

Dat zorgde voor een onveilige werksituatie. Juist de directie dient ervoor te zorgen dat er niet alleen met de menselijke maat wordt gebankierd, maar kan worden gewerkt. In de zomermaanden van 2020 kwamen de bestuurders van de vierde bank van Nederland fors met elkaar in aanvaring. Mens voor mens -een van de vier kernwaarden van de Volksbank- lijkt meer te staan voor de volgorde waarin bestuurders de bank verlaten. In augustus werd CFO Pieter Veuger ontslagen (hij zou solistisch en destructief zijn…); en operationeel directeur Mirjam Verhoeven stapte in september op – zij vond dat haar het werk onmogelijk werd gemaakt door een gebrek aan daadkracht, steun en transparantie vanuit de RvC.

Pas dáárna werd een onafhankelijk intern onderzoek gestart – mede en vooral onder druk van externe toezichthouders en aandeelhouder de Staat.

Dat kan best meer agile…

Het adagium ‘beter voor elkaar’ zou ook kunnen klinken als: ‘beter uit elkaar’…
(wordt vervolgd)

Door Leo van de Voort. (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en co-auteur van het boek Risicovreugde) en Frank Roos (oprichter van communicatiebureau Roos & van de Werk).
Beiden zijn verbonden aan Fuel for Living Strategies