Stop met brainstormen, ga werkstormen

In veel grote organisaties is brainstormen nog steeds enorm in in verschillende vormen waaronder Brown paper sessies etc. Tony de Bree legt uit waarom je daar onmiddellijk mee moet stoppen en wat je veel beter kunt doen als je snel resultaat wilt hebben, het liefst samen met je beste klanten.

Introductie 
Onlangs werd ik uitgenodigd om mee te denken over de toekomstige strategie met betrekking tot alumni op de universiteit waar ik ben gepromoveerd en vorige week bereidden we samen met een aantal medewerkers bij een klant een workshop voor. In beide gevallen was er beperkte tijd beschikbaar en moest er eigenlijk een duidelijk resultaat worden behaald. En ik beide gevallen had ik achteraf sterk de indruk dat we beter in een andere samenstelling hadden kunnen ‘werkstormen’ in plaats van ‘brainstormen’. 

Is brainstormen eigenlijk wel productief? 
Vanaf het begin van de jaren’90 wordt er door veel adviseurs geadviseerd om te gaan brainstormen in verschillende vormen. Je krijgt dan allemaal een of meer gele plakkers of stickers met verschillende kleuren en je wordt geacht om jouw ideeën op een bord te plakken of met stickers aan te geven welke ideeën jij de beste ideeën vindt. 

De vraag is echter waarom je dit eigenlijk zo doet en wat je er concreet mee bereikt? Het resultaat is vaak heel productief in de vorm van hele plakkaten en wanden vol met gele stickers en een heleboel enthousiasme en energie. Maar dat is vaak alles. 

Veronderstellingen
Aan het gebruik van brainstorming ligt een aantal veronderstellingen ten grondslag. Hier zijn ze: 
1) We weten allemaal waar we het over hebben (we zijn allemaal ‘expert’).
2) Het idee of de suggestie dat de meeste stemmen krijgt is het beste idee: ‘de meeste stemmen gelden’.  
3) Brainstorming is een effectieve en efficiënte manier om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. 

In alle drie de gevallen, heb ik zo mijn bedenkingen. Uit eigen ervaring en die van anderen weet ik dat veel mensen die meestemmen (waaronder ikzelf) niet altijd even goed op de hoogte zijn van de ins en outs van ieder onderwerp. Onze stem is dus eigenlijk niet zoveel waard. ‘Meeste stemmen gelden’ is eveneens een riskant principe. Vooral als daar bijvoorbeeld niet voldoende betalende klanten bij zitten. Of je beste, meest loyale klanten. Of brainstorming een effectieve en efficiënte manier is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen is wat mij betreft ook maar de vraag. Vaak is iedereen het er mee eens in de groep, maar zodra de sessie is afgelopen gaat iedereen weer zijn of haar eigen weg. Of beslist de baas gewoon wat anders. Met alle gevolgen van dien. 

Werkstormen is beter dan brainstormen 
Het kan gelukkig ook anders. In mijn voorbereidende sessie met een aantal medewerkers bij een klant sprak ik in de pauze twee medewerkers aan op hun instelling en hun bijdragen: ze waren met hun armen in de nek achterover gaan zitten en waren aan het ‘brainstormen’. Ik vertelde ze dat we aan het ‘werkstormen’ waren: aan het eind van de sessie waar maar beperkt tijd voor was, moest er een nieuwe opzet voor een flexibel ondernemingsplan en een outline voor een workshop klaar zijn. Niets ‘brainstormen’, werken. Er moesten dingen af zijn, geproduceerd worden. En wel in die sessie.  

Toen dat eenmaal duidelijk werd, zijn we er snel en goed uitgekomen. En dat is in mijn ervaring bijna altijd zo: natuurlijk is het goed om af en toe met de benen op de tafel na te denken en daarvoor de tijd te nemen. Te brainstormen. Maar doe dat dan wel met de juiste mensen en met een concreet ‘maakdoel’ voor ogen. Hoe je je tijd doorbrengt en wanneer je iets op de markt kunt brengen wordt steeds belangrijker. Dus ga zorgvuldig met je tijd om. En vraag je ook af hoeveel mensen en wie je nodig hebt om iets concreets voor elkaar te krijgen…..en of je daar zelf wel bij moet zijn!

Tony de Bree is management consultant, zelfstandig ondernemer, spreker, gastdocent, business coach en auteur van o.a. ‘Geld verdienen met jezelf’ en de bestseller ‘Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup’. Hij helpt starters en ondernemers bij corporates, bij MKB-bedrijven, bij startups en bij scale-ups binnen en buiten Fintech om nieuwe ICT te gebruiken om te groeien, te overleven en de concurrentie te verslaan.Hij is bekend van o.a. KRO Kruispunt en het BNNVARA programma ‘Wat verdien je?’.