Het grootste minpunt van ERP-software is de starheid. Dat blijkt uit Duits onderzoek onder 1.500 gebruikers van diverse soorten ERP-software. De klachten over de starheid van de software geven aan dat eenvoud en tevredenheid bij ERP-software vaak nog ten koste van elkaar gaan. Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door adviesorganisatie Trovarit en het weekblad Computerwoche, kwam echter naar voren dat tevredenheid over de gebruikte software nog altijd overheerst.

Op een schaal van 1 (slecht) tot 5 (zeer goed) scoorde geen enkele leverancier lager dan 3,25. Het blijkt dat leveranciers van software voor kleinere bedrijven over het algemeen beter presteren dan de 'grotere' leveranciers. Ook de meer branchegerichte leveranciers hebben gemiddeld genomen tevredener klanten. De op één na grootste klacht was gebrekkige flexibiliteit en aanpasbaarheid: 22 procent van de ondervraagden noemde dat als klacht. Andere klachten waren: onvoldoende ondersteuning van specifieke bedrijfsprocessen (21 procent), bewerkelijk gegevensonderhoud (20 procent), slechte gebruiksvriendelijkheid (19 procent) en gebrekkige interfaces (16 procent).