ACM tikt KPN op vingers over ongewenste anonieme oproepen.

KPN moet anders omgaan met spambellers en andere ongewenste anonieme oproepen via zijn netwerk. Het telecombedrijf is daarover door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt, en zegt daarop zijn beleid te hebben aangepast. De toezichthouder kwam in actie na een geschil tussen KPN en Robin Mobile. Die telecomaanbieder zei dat zijn klanten last hadden van ongevraagde anonieme telefoontjes via het netwerk van KPN.

KPN weigerde openheid te geven over wie er belde, wat het bij verzoeken over zulke telefoontjes wel verplicht is. In plaats daarvan gaf KPN het telefoonnummer van de klagers juist zonder toestemming aan de beller. Indien KPN er tijdens onderzoek naar de klachten achterkwam dat er een callcenter achter de belletjes zat, liet de provider het vervolgens bij een verwijzing naar het bel-me-nietregister.

De ACM vindt dat KPN verplicht is grondig te kijken naar anonieme telefoontjes door zijn klanten en terughoudender te zijn met het verstrekken van gegevens over de klager. Ook is doorverwijzen naar het bel-me-nietregister onvoldoende. KPN beweert in een reactie dat het net zo handelde als andere providers.

Is jouw IFRS kennis up to date?

Zoek je een manier om met de impact van IFRS om te gaan? Wil je ontdekken hoe je IFRS tegen minimale kosten kunt implementeren en gebruiken in het voordeel van jouw bedrijf? Volg de cursus IFRS Essentials en ontdek de impact van IFRS en de gevolgen voor de organisatie.

Bekijk het programma

(bron: ANP)