Sociale netwerken binnen het bedrijf?

Over sociale netwerken wordt tegenwoordig erg veel gepubliceerd en de ontwikkelingen gaan zo snel dat de boeken die nu uitkomen haast al weer achterhaald zijn. Zeker als het gaat om de getallen die genoemd worden in die boeken en dan bedoel ik met name de aantallen gebruikers.

Zelf ben ik ook actief op verschillende sociale netwerken. Hier en daar begonnen als het willen zien “hoe het werkt” maar ook misschien om “erbij te horen”. Maar hoe dan ook, deze netwerken maken het communiceren met de medemens steeds eenvoudiger en sneller en dat is wat mij het meeste aanspreekt.

Wat binnen al die sociale netwerken met name erg krachtig is, is de vorming van allerhande groepen, ook wel communities genaamd, waar mensen over een bepaald onderwerp allerlei informatie uitwisselen en met elkaar delen. Dit geeft een gevoel van verbondenheid en van gezamenlijke kracht. Bedrijven maken ook steeds meer gebruik van deze groepen als deze voor hun interessant zijn. Zij gaan deel uitmaken van deze groepen en komen op deze manier steeds dichter bij hun stakeholders te staan en laten zich er ook door beïnvloeden.

Maar in hoeverre kunnen we in organisaties zelf ook de lokale sociale netwerken op digitale wijze vorm geven? Er bestaat wel een interne versie van Twitter, genaamd Yammer maar hoe krijg je voor elkaar dat mensen van een bedrijf veel meer met elkaar gaan delen? En dan heb ik het natuurlijk niet over de laatste vakantiefoto’s. Maar dat betekent natuurlijk wel, dat de gevestigde informatiestromen binnen een bedrijf drastisch moeten gaan veranderen. Dit betekent, dat de grip vanuit de top op “wie welke informatie krijgt” aan kracht zal moeten inboeten. De afdeling interne communicatie zal de regie grotendeels kwijtraken. Zijn bedrijven daar wel klaar voor? Of anders: zien zij wel de toegevoegde waarde van het delen van informatie op deze manier?

Ik ben van mening dat deze ontwikkeling niet meer te stuiten is. Medewerkers zijn buiten het bedrijf gewend allerlei informatie met elkaar te delen en samen te gebruiken. Daarnaast zal het fysiek “buiten-het-bedrijf” werken een steeds grotere vlucht nemen. Bedrijven verhuizen al naar nieuwe kantoorpanden waar er maar 0,8 werkplek per medewerker wordt ingekocht en hoe hou je je organisatie dan bij elkaar?

Bedrijven zullen een actieve rol moeten gaan spelen om toch enigszins de regie te behouden over hun interne bedrijfsinformatie, voordat medewerkers dit zelf gaan inrichten. CEO’s zullen het voortouw moeten nemen. Organisaties zullen moeten veranderen. Het fenomeen sociale media is geen eendagsvlieg of een hype die wel zal overwaaien. Nee, die tijd is geheel voorbij. Nu is het aanhaken! Of achterblijven en afvallen en de boot missen.

Sociale media lijken voor de wat meer conservatieve besturen van bedrijven een bedreiging. Maar is het niet zo, dat veel bedreigingen in nieuwe kansen zijn om te draaien? Een kans om veel meer met teams te gaan werken, een kans om afdelingen dichter bij elkaar te brengen, een kans om veel beter te connecteren met de buitenwereld, maar vooral om je medewerkers en je directe buitenwereld (klanten, leveranciers, aandeelhouders,etc.) nog veel meer bij je bedrijf te betrekken. Engagement is the word. Ik denk een fantastische kans om je als bedrijf / organisatie te onderscheiden en hiervan de vruchten te plukken!

Peter van Dongen
__________________________________________________________________________________

Word lid van de LinkedIn groep Finance Professionals Netherlands
In deze grootste finance LinkedIn groep van Nederland komen finance professionals samen om te discussiëren over en elkaar te adviseren in actuele vraagstukken vanuit de financiële wereld. Vergroot eenvoudig je netwerk. Meld je hier aan.
__________________________________________________________________________________