Slecht cybersecurity imago kost omzet

Twintig procent consument zag wel eens af van online aankoop uit angst voor cyberproblemen.

Van de bevolking heeft 35 procent last gehad van valse e-mails of berichten die mensen naar een valse website lokten (phishing). Verder werd 10 procent ongemerkt omgeleid naar een valse website met het verzoek om persoonlijke informatie achter te laten (pharming). Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

In veel mindere mate hebben mensen last gehad van het hacken van hun e-mail of sociale media-account (3 procent), fraude met betaalkaarten of creditcards (2 procent), misbruik van persoonlijke gegevens (2 procent) of online identiteitsfraude (1 procent).

Van de bevolking gaf 2 procent aan financiële schade te hebben gehad van een online incident waaronder online identiteitsfraude, phishing of pharming.

Een op de vijf consumenten heeft uit angst slachtoffer te worden wel eens afgezien van een online aankoop, 13 procent van internetbankieren en 8 procent van communiceren met de overheid.

Lees ook: Opnieuw megahack

(bron: CBS)