Samenwerking Graydon-Valuemaat: Waardecreatie met nieuwe data combinaties

Tijdens de Big Data Day op 16 juni 2017 deelde Simon Noyons (Graydon) en Jelke Schaafsma (Valuemaat) hoe zij samenwerken om met data analytics nieuwe business modellen te bedenken.

Graydon is onder finance professionals vooral bekend van kredietinformatie, maar het bedrijf heeft door de jaren heen veel nieuwe producten toegevoegd. En in al deze producten speelt data een cruciale rol. “Vroeger hadden we een enorme bak fysieke data in mappen. De hoeveelheid van de informatie gaf ons toen nog onderscheidend vermogen. Inmiddels is de hoeveelheid irrelevant geworden en gaat het erom wat je ermee doet”, aldus Noyons.

De Manager Strategic partnerships & Innovation van Graydon vergelijkt het werken met data analytics met dat van een chef-kok. “Iedere chef-kok heeft dezelfde ingrediënten, dus het gaat erom dat hij/zij een visionair is en nieuwe combinaties bedenkt die in de smaak vallen bij de gasten. Dat doen wij ook: we zoeken naar nieuwe databronnen en partners om mee samen te werken en nieuwe combinaties mee te bedenken die waarde toevoegen.”

Een van de ideeën ontstond twee jaar terug toen in Nederland de grootste zomerstorm woedde sinds 1902. “Een van onze analisten luisterde vroeger naar de politiescanner”, aldus Noyons. “Het toeval wilde dat hij die data nu ook digitaal verzamelde. Er kwamen 4800 meldingen binnen bij de Brandweer. Door dit te combineren met onze data kwamen we tot nieuwe inzichten, bijvoorbeeld in de 10 zwaarst getroffen branches. Hiermee zouden we verzekeraars kunnen helpen met het bepalen van de premie.”

Een ander voorbeeld is een model dat failissementen voorspelt in de horeca door recensies toe te voegen aan de financiële data over deze bedrijven. “Door recensies toe te voegen hebben we de accuraatheid van de voorspellingen flink vergroot”, aldus Noyons.

Een belangrijke samenwerking van Graydon op big data-gebied is die met fintech-bedrijf Valuemaat. Deze startup heeft een tool ontwikkeld waarmee ondernemingen snel een waarderingsrapport kunnen maken. IT-ondernemer Jelke Schaafsma zette dit concept op samen met een register valuator. Volgens Schaafsma zijn de huidige kosten van zo’n rapport zo hoog (10.000-50.000 euro) dat ondernemers het alleen laten opstellen bij de verkoop of overname van hun bedrijf. Bovendien kost het een register valuator vaak wel drie maanden om het rapport samen te stellen. Dat moest goedkoper, sneller en slimmer kunnen, vond Schaafsma.

“Ondernemers willen niet noodzakelijk een rapport, maar inzicht in de waarde”, aldus Schaafsma. “En niet pas bij een verkoop. Veel MKB’ers die we spreken heeft de pensioenvoorziening nog niet op orde. Ze hebben niks opgebouwd omdat ze hun geld direct hebben geïnvesteerd in hun onderneming. Om te weten wanneer ze kunnen stoppen, en met wat voor pensioen, moeten ze de economische bedrijfswaarde kennen van hun onderneming. Waarde is altijd subjectief, maar je kunt er wel inzicht in krijgen.”

De tool is gebouwd voor MKB-ondernemingen met 2 tot 60 werknemers. Ondernemers beantwoorden vragen als, ‘Hoeveel procent van de omzet komt uit de top 3 klanten?’. Schaafsma: “Uiteindelijk geeft de tool inzicht in de waardedrijvers van de onderneming. Stel dat het antwoord op deze vraag 100% is, wat betekent dat dan voor je bedrijf? Wat als je het naar 50% weet te brengen? Of wanneer het aantal debiteurendagen 90 is voor een bouwonderneming, hoe goed of slecht doet deze onderneming het dan? En in hoeverre zijn verbeteringen nodig voor de waardering? Een investeerder kijkt naar het mogelijke rendement dat hij met de onderneming kan halen. Daar kun je als ondernemer enige invloed op hebben. Het platform geeft ondernemers inzicht in het risicoprofiel, de huidige waarde en een inschatting van toekomstige waarde en winstgevendheid.”

Graydon voorziet Valuemaat in kerncijfers die nodig zijn voor de waardering. Risico’s in de branche bijvoorbeeld. Het risicoprofiel met de cashflow en genormaliseerde winst vormen uiteindelijk samen de waardering.

Om de tool te testen heeft Valuemaat 30.000 waarderingen gedaan en vergeleken met traditionele waardering. Deze resultaten waren zeer positief en de tool is nu klaar voor gebruik. “Wij willen de toekomst voor iedere ondernemer gaan verbeteren”, besluit Schaafsma. “Het is een ambitieuze missie, maar wij geloven dat wij met Valuemaat een platform bieden dat klanten in staat stelt om op de beste manier tot zakelijke beslissingen te komen. De data van Graydon is van groot belang voor het tot stand komen van onze adviezen.”

 

Gerelateerde artikelen