Ronald Stevenaar, CFO IBM Nederland: ‘Verdiepen in internationale omgeving.’

fallback
IBM herbergt in Nederland 140 fte's op de financiële functie waarvan een deel internationaal werkzaam is. Financials vinden bij de multinational een fraaie mogelijkheid om zich te verdiepen in een specialisme of internationaal op projecten te worden gezet. CFO Ronald Stevenaar heeft per jaar ongeveer een tiental vacatures in te vullen.

Ongeveer anderhalf jaar geleden is bij IBM wereldwijd in finance een verandering in gang gezet. Wat is daarvan de strekking?
‘We worden al lange tijd verticaal aangestuurd maar wat je ziet is dat wij vooroplopen in het gebruik van Shared Service Centers. Heel eenvoudig, binnen de financiële functie bundelen we een aantal activiteiten over landen en regio’s heen en deze voeren we uit in een Shared Service Center. Hierbij gebruiken we standaardprocessen en -tools. Dergelijke centers staan bijvoorbeeld in Budapest en in Stuttgart. Deze zorgen ervoor dat wij als financiële mensen in Nederland  ons meer kunnen focussen op analyse en advisering van onze business. Om het zwart-wit te stellen: de data is al gegenereerd in een SCC, wij mogen conclusies trekken en adviseren waar het beter kan. Daarmee heeft ons werk meer inhoud gekregen.’


In welk opzicht?
‘Dat betekent dat je de diepte in kunt door zware specialismen in te duiken zoals compliance, de implementatie van Sarbanes-Oxley in de Nederlandse situatie, een systeemimplemenatie of analist voor een specifieke afdeling of op een groot klantentraject. Ook de functies businesscontroller en projectcontroller horen tot de mogelijkheden.’


Wat heeft IBM een financial te bieden?
‘De carrièremogelijkheden in een bedrijf als IBM zijn groot. Je kunt, afhankelijk van je capaciteiten kiezen voor een carrière als specialist of in de managementlijn. Verdieping of verbreding. Dit alles met ondersteuning van diverse studiemogelijkheden. Deze studie en ontwikkelmogelijkheden krijg je vanaf dag één dat je binnenkomt bij IBM en deze mogelijkheden blijven tot je beschikking, tijdens je diensttijd bij IBM. Door de internationale aard van ons bedrijf is het heel goed mogelijk voor een korte of langere periode je carrière in het buitenland voort te zetten. Bijvoorbeeld om met je specialisme een shared service center helpen op te zetten of te verbeteren. Daarnaast is IBM een bedrijf waar je in staat wordt gesteld flexibel en mobiel te werken. In deze tijd en met alle files een vereiste. Zaken als GSM, een laptop, een internetvergoeding en een breed scala aan it-tools maken hier deel vanuit. Verder is het salaris dat je bij IBM verdient marktconform en zijn ook de secundaire arbeidsvoorwaarden op niveau.’


Welke vaardigheden vraagt u?
‘In het verleden was er focus op kennis en kunde. Door de veranderende omgeving – denk aan globalisatie, Shared Service Centers, compliance en performance management – zijn persoonlijke kenmerken veel belangrijker geworden. Hoe vertaalt zich dat in een profiel. Ik noem enkele eigenschappen: proactief versus reactief, taking ownership versus support, diplomatiek versus rechtlijning, extern gericht versus intern gericht, procesgericht versus taken en regels, adviseren versus analyserend. Als laatste moet je een goed inzicht hebben in de mogelijkheden die technologie ons biedt. IBM is geen bedrijf waar je rustig achterover leunt tot een leuke klus jouw kant op komt. Je moet daarnaast een verandering kunnen bewerkstelligen en je niet te afhankelijk opstellen. Ik vind dit een belangrijk dossier, dus ga ik ermee aan de slag. Dat moet je instelling zijn.’


De kern… 
Fte in financiële functie: 140 (IBM in Nederland) 
Aantal financiële vacatures per jaar: 10 – 15  
Aantal werknemers: 330.000 (wereldwijd)
Omzet: 94,2 miljard dollar (wereldwijd)
Ziekteverzuim: ‘heel laag’ 
Budget opleiding & training: ‘ieder jaar wordt er een ontwikkel en opleidingsplan voor en door de werknemers gemaakt. Daaruit vloeien educatie en training voort. Hier is geen standaardbedrag aan te koppelen. Dit wordt sterk individueel bepaald.’
Recruiter finance: IBM Recruitment 
Kernwaarden: ‘Dedication to every client’s success, innovation that matters for our company and for the world and trust and personal responsibility in all relationships.’   

Gerelateerde artikelen