Bij beveiliger van digitale content Irdeto speelt finance een sleutelrol in het betreden van nieuwe markten. "De rol van finance is alle perspectieven bij elkaar te brengen. Dat is een continu proces", zegt Rob Nagelkerke, Manager Financial Planning & Analysis.

Het al 50 jaar bestaande Irdeto is actief in de beveiliging van content tegen piraterij en diefstal. Mocht het toch gestolen worden doet Irdeto aan damage control. De digitale beveiliger is onderdeel van het Zuid-Afrikaanse Naspers en heeft grote kantoren in Ottawa, Beijing en Hoofddorp. Op die laatste locatie ontmoeten we Rob Nagelkerke, sinds 2016 Manager Financial Planning & Analysis. Het bedrijf is actief in drie segmenten, licht Nagelkerke toe. “Traditioneel waren dat de broadcasters van televisie. Later zijn daar filmbedrijven bijgekomen; we hebben daarom ook een klein kantoor in Hollywood. Inmiddels zijn we actief in een derde segment dat we beyond media noemen. Veel bedrijven in andere sectoren hebben ook een digitaal platform dat bescherming nodig heeft tegen ongewenste indringers. Denk bijvoorbeeld aan producenten van auto’s die (steeds meer) in verbinding staan met het internet met alle bijbehorende security uitdagingen. We streven naar marktleiderschap in alledrie onze segmenten.”

Financial control en accounting is bij Irdeto regionaal georganiseerd. Daarnaast heeft ieder van de drie business units een eigen business controller. Nagelkerke vervult die rol voor de broadcasting-tak. Ook stuurt hij het analyseteam aan. “Wij hebben de taak te zorgen dat de business controllers met de juiste informatie op pad kunnen om de business te helpen sturen.”

Nieuwe markten betreden

De initiële opdracht van Nagelkerke was te zorgen voor de transitie van finance als puur leverancier van financiële cijfers en zorgen dat de boeken kloppen naar partner van het management die helpt betere beslissingen te nemen vanuit bedrijfseconomisch perspectief. “Deze weg zijn we ingeslagen. We zijn achter Excel vandaan gekomen en de business ingegaan om te snappen wat er echt gebeurt.”

Een voorbeeld is adviseren bij het betreden van nieuwe markten, zoals het beyond media segment. “We willen snel weten of het kansrijk is en anders snel ‘onderuit gaan’. Dan helpt het als je als financial meekijkt. We hebben veel ondernemerschap in ons bedrijf - en dat willen we vooral stimuleren - maar sturing is daarbij nodig. We hebben bijvoorbeeld een voormalig hacker voor ons werken die gek is van auto’s en de kans zag deze markt te betreden. Bij zulke initiatieven is het lastig om op omzet te sturen, dus hebben we daar andere parameters voor. Is er een proof of concept? Hoe snel hebben we klanten? Zijn die bereid te betalen? In het geval van de automotive is het erg goed gelukt. Deze markt bleek inderdaad mooie kansen te bieden die we hebben verzilverd. Maar er zijn ook initiatieven die minder goed lopen en het is belangrijk dat we daar tijdig achter komen voordat we eerst heel veel geld hebben opgebrand.”

“We starten een nieuwe initiatief altijd met een business case”, vervolgt Nagelkerke. “Eerst moet er een onderbouwing zijn om het te gaan proberen. Door vragen te stellen en er met een hele onbevooroordeelde blik naar te kijken proberen we een beeld te schetsen van hoe feasible het is. Dan kijken we naar een funnel en geschikte milestones. Welke potentiële klanten zitten in die funnel? Hoe gaan de gesprekken? Wat zijn de scoringskansen? De financiële onderbouwing van de business case doen we met onze FP&A-tool Adaptive Insights en de forecast en begroting maken we daar ook in. We monitoren de voortgang: hoe snel gaat sales door de funnel heen en met welke resultaten? Als het langer duurt dan verwacht, hoeft dat niet te betekenen dat we direct stoppen, maar kunnen we wel feedback aan het management geven, zodat zij goed onderbouwde beslissingen kan nemen.”

Bij de ideale marktintroductie stapt Irdeto precies in als de S-curve omhoog gaat, Nagelkerke: “We willen niet te vroeg zijn, want dan investeer je je blauw. Maar ook niet te laat, want dan loop je achter de curve aan. Als het goed gaat, dan hebben we als businesspartner ook de rol om meer resources naar een nieuwe markt te alloceren. In ons geval zijn dat vooral mensen, we zijn een echte people business. Als de indicatoren aangeven dat de markt snel groeit, willen we er ook snel meer mensen op kunnen zetten.”

Van data naar inzicht

Met Adaptive Insights heeft Irdeto een krachtig Planning & Budgetting systeem in huis gehaald. Voorheen gebeurde dat met Excel, en zoals iedere financial weet; “één foutje in Excel en je bent de klos.” Het finance-team van Irdeto gebruikt Adaptive Insights vooral als betrouwbare database, en (nog) niet voor dashboarding. “Onze business is erg dynamisch, dus standaard rapporten werken niet zo goed. Als onze business iets wil, dan willen ze het meteen”, aldus Nagelkerke. “Zeker bij het segment beyond media - waar nog meer onzekerheid zit - leveren wij als finance toegevoegde waarde door er dicht op te zitten en de financiële implicaties van mogelijke besluiten snel door te rekenen. Dit helpt om op een gefundeerde manier tot de uiteindelijke keuzes te komen.”

Voor reporting gebruikt het finance-team bij Irdeto Excel, Powerpoint en Tableau. “Als de business iets wil weten hebben we met Adaptive Insights een betrouwbare en consistente data-dump waar we alles uit kunnen halen. Met de tool kunnen we de gegevens uit de bronsystemen alloceren naar producten, zodat we kunnen zien wat de profitalitity per product is. Deze manier van werken geeft ons betrouwbaarheid en flexibiliteit”, aldus Nagelkerke.

De Manager Financial Planning & Analysis weet al wat de volgende stap gaat worden: nog meer forward looking worden. “Heel veel puzzelstukken zijn al vroegtijdig bekend, zoals purchase opdrachten en mensen die starten of het bedrijf verlaten. De financiële gevolgen hiervan willen we al direct in de rapportage en rolling forecast meenemen, zodat managers inzicht krijgen in de budgetruimte die ze nog hebben om besluiten te nemen.”

Voorlopig hoeft Nagelkerke niet bang te zijn zonder uitdaging te zitten. “In een heel voorspelbaar bedrijf kan finance een tikkeltje saai vak zijn”, besluit hij. “Maar als je in een groeimarkt zit, zoals bij Irdeto, is dat heel anders. Ook als controller wil je op het goede moment in de S-curve zitten. En dat zit ik hier zeker.”

Naam: Rob Nagelkerke
Functie: Manager Financial Planning & Analysis
Leeftijd: 44
Opleiding: Bedrijfseconomie, Rijksuniversiteit Groningen
Loopbaan: Begonnen bij KPN in het management development programma. Werkte in verschillende financiële rollen. Toen ging hij naar Versatel voor het werd overgenomen door Tele2, waar hij als Manager Business Control werkzaam was. Na een korte periode bij een kleiner telecom bedrijf begon hij bij Irdeto in 2016.
Vrijetijd: 4 kinderen, wandelen, fietsen
Organisatie: Irdeto
Aantal fte: 1000
Aantal fte Finance: 35
Financiële software: Microsoft Dynamics (ERP), Adaptive Insights (Planning), Tableau (Visualisatie), Xpenditure (Expense Management).