Reputatie, een transparante en heldere control draagt bij aan de reputatie van een bedrijf

fallback
Drie jaren achtereen is Heineken het meest geliefde merk in Nederland. Zo bleek uit het jongste reputatieonderzoek van het Reputation Institute. 'De controller draagt bij aan de transparantie van de onderneming en aan de indicatoren van een gezond merk', aldus Bart van den Huijsen, Corporate Controller van Heineken NV.

Philips, Ahold en de NS. Nederland kent een vast rijtje van bekende bedrijven. Philips was een grote stijger in het reputatieonderzoek. Die imagogroei is volgens de onderzoekers onder andere te danken aan de financiële prestaties van het concern. Ook bij Heineken is die link te leggen. Met name de rol van de controller in de reputatie van het merk is essentieel. ‘En de relatie tussen het merk en de onderneming is in het geval van Heineken erg sterk’, vertelt Van den Huijsen.

Merk
‘De controller stelt de indicators op die de gezondheid van het merk bewaken. Het gaat om financiële en consumenten kerngetallen. De controller bewaakt en rapporteert over de trends van het merk.’ Hoewel de relatie tussen de controller en de reputatie van de onderneming minder evident is, is die daadwerkelijk aanwezig. ‘Een transparante en heldere control draagt ook bij aan de reputatie van een bedrijf. Daarnaast draagt de controller bij om de markt in te lichten over de resultaten van bepaalde strategische keuzes.’

Gerelateerde artikelen