Deloitte kent een grote accountancytak, een sterke management consultancy praktijk en een fikse interne financiële organisatie. 'Finance zit ons in de genen.' Een gesprek met Remko Vochteloo (concerncontroller) en Jan de Rooij (als partner verantwoordelijk voor financial management & control, een onderdeel van management consultancy).

Hoe ziet jullie interne financiële afdeling er uit? 
Remko Vochteloo: 'Binnen de ondersteunende diensten van Deloitte is het afgelopen jaar veel gebeurd. Uitvoerende activiteiten zoals de servicedesk, servicemanagement en projectmanagement zijn ondergebracht in een serviceorganisatie en processing activiteiten op het gebied van personeels- en salarisadministratie, financiële en crediteurenadministratie en creditcontrol zijn ondergebracht in een shared service center. Ook kijken we naar mogelijkheden om bepaalde activiteiten uit te besteden.

Los daarvan staat het beleidsmatige deel. Daar geef ik leiding aan. Denk daarbij aan treasury, compliance, performance management en businesscontrol. In totaal werken er bij de service organisatie en het SCC 180 mensen, mijn afdeling telt 12 medewerkers. Onze grootste uitdaging is decision support. Hoe kunnen we de business zo ondersteunen dat het lijnmanagement de organisatie beter kan laten presteren? Daarbij zijn persoonlijke vaardigheden zoals de kracht om te overtuigen zeer belangrijk.'

Op het gebied van financieel advies is Deloitte sparringpartner van de CFO. Een van de groepen die zich hier dagelijks mee bezig houdt zijn de management consultants van financial management & control. Hoe is deze organisatie opgebouwd?
Jan de Rooij: 'Er werken in Nederland 600 managementconsultants, van wie er 120 in finance werkzaam zijn. We zijn op dat gebied één van de grootste van Nederland. Waar andere accountancyfirms hun adviestak hebben afgestoten en nu weer opbouwen, hebben wij bewust advies behouden. Je kunt dan ook zeggen dat bij ons finance in de organisatie is geworteld. We werken veel samen met andere disciplines zoals tax en risk management. Daarbij komen drie grote thema's om de hoek kijken: corporate performance management, finance operations - waaronder bijvoorbeeld het opzetten van een SCC - en governance. Academici die bij ons binnenkomen hebben vaak veel talent, maar nog niet altijd de vaardigheden. Wij bouwen die vaardigheden in huis op met opleidingen en trainingen. Als basiseis stellen we dat mensen gepassioneerd moeten zijn voor finance en leergierig moeten zijn. Verder moeten ze makkelijk kunnen communiceren.'

Terug naar de interne financiële afdeling. Wat voor een mensen zoeken jullie?
Remko Vochteloo: 'Vooral mensen die een jaar of drie werkervaring hebben. We zoeken iemand die al wat meer van de wereld heeft gezien en we dus zo in het diepe kunnen gooien. Wat betreft educatie moet diegene gestart zijn met de opleiding registercontrolling of een MBA. Overigens is de vraag bij ons nog niet al te hoog. We zetten namelijk vooral in op behoud van mensen. Bij de functie businesscontroller gaat het om spilfuncties, vandaar.... Desondanks willen we, als mensen toch besluiten om afscheid te nemen, een aantal opvolgers klaar hebben.'

De consultancypraktijk: wat voor een soort werkgever is Deloitte?
Jan de Rooij: 'Wij adviseren niet alleen, maar implementeren ook. Je zult dus generieke adviesvaardigheden moeten hebben, naast verstand van finance en industriespecifieke kennis. We zijn een kennisintensief bedrijf en proberen dan ook van elkaar te leren. We zijn een broeikas voor talent. We bieden een uitgelezen mogelijkheid om in een omgeving van prachtige klanten en veel sparringpartners een steile groei door te maken. Wat wij doen, is wat we verkopen. Finance zit in ons primaire proces, het is het hart van onze business.'     

De kern...
Fte in financiële functie: 132 (intern), 120 (consultancy)
Aantal financiële vacatures per jaar: 30 - 40
Omzet: 698 miljoen euro  
Ziekteverzuim: onder de 3 procent
Budget opleiding & training: gemiddeld 3.000 - 4.000 euro per medewerker per jaar
Recruiter in finance: Marjolein Sanders, 020 - 4547437, [email protected] 
Missie: 'We deliver measurable value to our clients through a global network of diverse professionals.'
Kernwaarden: 'Integrity, outstanding value to markets and clients, commitment to eachother, strength from cultural diversity.'