Slecht weer leidt tot een hogere productiviteit onder werknemers dan mooi weer. Het lijkt logisch: wie wordt er op een mooie zonnige dag niet afgeleid door de gedachte om lekker in de zon activiteiten te ondernemen? Nu is het echter ook wetenschappelijk bewezen door onderzoekers van de Harvard Business School.

Onder leiding van professor Francesca Gino werd wetenschappelijk aangetoond dat werknemers veel productiever zijn op een regenachtige dan op een zonnige dag, omdat ze niet in de verleiding worden gebracht om een wandeling in het park te maken of andere buitenactiviteiten te ondernemen.

De onderzoekers gebruikten data van een middelgrote bank in Tokio, die na de invoering van een nieuw ITsysteem voor hypotheken gedurende tweeënhalf jaar de productiviteit van medewerkers bijhield. Deze gegevens werden gekoppeld aan de meteorologische data van Tokio voor die periode. Hieruit bleek dat er een correlatie was tussen de hoeveelheid regen en de tijd die werknemers nodig hadden om hun werk te doen. Mist en extreme temperaturen leidden eveneens tot hogere productiviteit.

De onderzoekers gingen echter nog een stap verder en testten in het laboratorium of de afleiding door het mooie weer ook echt de oorzaak was van de lagere productiviteit. De 136 deelnemende studenten werden opgedeeld in twee groepen, waarbij de ene groep moest werken bij mooi weer en de andere helft bij slecht weer. Van iedere groep werd bovendien de helft geattendeerd op mogelijke activiteiten buiten, terwijl de controlegroep hierover geen informatie kreeg. Uit dit onderzoek kwam eveneens naar voren dat slecht weer beter is voor de productiviteit, maar alleen als er niets in de omgeving is wat herinnert aan mooi weer, zoals posters met zonnige stranden of andere zonnige taferelen.

De tip die de onderzoekers managers meegeven is om bij het indelen van vooral sterk repetitief werk rekening te houden met de weersverwachting en geen posters met zonnige taferelen op te hangen in de werkruimte.

Bron: Harvard Business School