Winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij kunnen goed samengaan, laat Auping zien.

‘Al meer dan 130 jaar werkt Auping aan de beste manieren om uit te rusten. En dat is niet voor niks. Wij geloven dat een uitgeruste wereld, een betere wereld is. Een mooiere wereld.’

Soms denk je van een purpose: had ik dat maar geschreven. Dit is er zo eentje. En als je het leest denk je: het klopt gewoon van voor tot achter. Het gaat over een product en tegelijkertijd biedt het je een kijk op slapen die je nog niet eerder hebt gehad. Wie uitgerust opstaat maakt geen heibel of herrie. Auping verbindt slapen aan iets groters, iets dat iedereen elkaar eigenlijk wel gunt. En als dit je bijdrage aan de wereld is, dan ligt de lat hoog voor je producten. Dat haalt het beste in iedereen naar boven.

Naast hard werken hebben ze bij Auping zelf ook nog tijd om te dromen. Ze dromen van duurzaam. Een maatschappij waarin niks wordt verspild, maar alles wordt hergebruikt voor de volgende generatie. Op een circulaire manier werken naar een wereld zonder afval.

En dat is waar dromen heel snel over gaat in doen. Het bewijslijstje van Koninklijke Auping is mooi en concreet. Ze koppelen daden aan hun dromen. Steeds een stap verder naar circulariteit. 2011 startte het ‘take back’ systeem, in 2015 kwam daar de groene fabriek bij (niet alleen het product is groen, ook de plek waar het wordt gemaakt), in 2021 volgde het eerste circulaire bed en dit jaar is daar het recycle programma dekbedden en kussens. En tenslotte: alles wordt gemaakt en geproduceerd in Nederland; fijn voor de footprint. Ze voelen zich verantwoordelijk voor wat ze maken én achterlaten. En wat ze achterlaten wordt weer input voor wat ze maken.

Auping is een familiebedrijf en 20 procent van de aandelen is in handen van een participatiemaatschappij. Sinds 2020 is het een ‘certified B Corp.’, dat wil zeggen dat zij behoren tot de top van bedrijven die bijdragen aan het welzijn van de samenleving. Wereldwijd zijn er ruim 3.900 certified B Corporations in meer dan 74 landen en 150 industrieën.

Bekende namen zijn Tony’s Chocolonely, Dopper, Ben & Jerry’s, Patagonia, Mud Jeans, Seepje, Innocent Drinks en Triodos Bank. Zij laten stuk voor stuk zien dat winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij heel goed samengaan.

Auping heeft inmiddels vele prijzen gewonnen – onder ander de Purpose Day Award in 2020 - en is koploper op het terrein van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. In maart 2020 heeft het bedrijf spontaan haar expertise en productiecapaciteit ingezet voor het produceren van mondkapjes. Ook kwam het in het nieuws met de bewustwordingscampagne over de 1,5 miljoen matrassen die per jaar worden weggegooid en het bedrijf werkt aan het verminderen van die afvalberg en aan hergebruik van circulaire matrassen onder de naam Auping Evolve.

Nog mooier, de kennis die het bedrijf heeft wordt gratis aan derden ter beschikking gesteld. Ze doen mee aan WieZetJijOpEen waarbij medewerkers, klanten en partners samenwerken aan een leefbare, gezonde en veilige wereld ten behoeve van toekomstige generaties. Ook kwam het bedrijf mooi in het nieuws toen het aankondigde de ontvangen steun vanwege corona terug te betalen.

Op het gebied van corporate social responsibility heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om uiterlijk in 2030:
• een volledig circulair productassortiment te hebben;
• CO2-neutraal te opereren; en
• mensen en de planeet rust te brengen.

In het CSR jaarverslag worden de resultaten op die doelstellingen, alsmede de scores op een aantal SDG’s weergegeven. Tevens is het bedrijf betrokken bij wetenschappelijk onderzoek naar de impact van slaap op het mentaal herstel van mensen. Het bedrijft integreert de 10 principes van de UN Global Compact in haar strategie, cultuur en operatie en geeft ook haar acties en resultaten weer óp die 10 doelstellingen.

Purpose en Positionering zijn helemaal in sync. Hoe zit het met de derde P, van Pecunia? Volgens eigen zeggen zit dat ook goed. Ze melden winstgevend te zijn maar het enige manco is dat dit familiebedrijf haar financiële resultaten niet publiceert. In het FD is nog wel dit te vinden: ‘De omzet van Auping groeide het afgelopen coronajaar met 15 procent tot 88 miljoen euro. Daarop werd een bruto bedrijfswinst (ebitda) behaald van ruim 10 miljoen euro, 50 procent meer dan in 2019’. Dat zijn zeker geruststellende cijfers.

Door Leo van de Voort. (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en co-auteur van het boek Risicovreugde) en Frank Roos (medeoprichter van positioneringsbureau Roos & van de Werk). Beiden zijn verbonden aan Fuel for Living Strategies