Presentatie halfjaarcijfers vaak gemiste kans

Veel beursgenoteerde bedrijven zien in tijden van crisis op tegen de presentatie van hun halfjaarcijfers. Want hoe breng je slecht nieuws en houd je tegelijkertijd medewerkers gemotiveerd en aandeelhouders tevreden?

Volgens presentatie-experts Farah Nobbe en Natalie Mieras van Nobbe | Mieras trainingen biedt de financiële presentatie een gouden kans om het verhaal achter de cijfers te vertellen en mensen gerust te stellen.

“Veel bestuurders leunen te zwaar op het feit dat ze voor een gemotiveerd publiek staan. Het klopt dus dat een CEO daarop inspeelt en de cijfers tot ver achter de komma presenteert. Maar juist in deze tijden van economische onzekerheid zijn aandeelhouders minder op zoek naar cijfers en willen ze met name gerustgesteld worden. De spreker moet dan extra aandacht schenken aan de presentatie en de cijfers tot leven wekken,” zeggen Nobbe en Mieras, presentatie-experts en auteurs van het boek Meestersprekers.

Ook Paul Schnabel, directeur van het SCP onderstreept deze theorie. Hij presenteert bijna dagelijks statistieken en zegt daarover in het boek Meesterspreekers: “Je moet de cijfers als het ware uit de stijfheid van die getallen halen en laten zien dat het gaat over mensen. Over mannen, vrouwen, werklozen.”

10 tips van Nobbe en Mieras om cijfers tot leven te brengen:

1. Laat de relevantie zien
Laat zien wat de cijfers betekenen. Zeg niet dat het de onderneming 10 fte gaat kosten als de omzet niet gehaald wordt. Zeg liever dat er 14 medewerkers ontslagen dreigen te worden.

2. Maak het visueel
Visualiseer de cijfers waar mogelijk. Laat de 14 medewerkers voor wie ontslag dreigt niet in de vorm van een getal, maar in de vorm van 14 poppetjes zien. Dat maakt meer indruk.

3. Laat de context zien
De cijfers komen pas in hun context tot leven. Laat een slide zien waarop alle 98 medewerkers te zien zijn, wederom in de vorm van poppetjes. Kleur de 14 poppetjes voor wie ontslag dreigt rood. Zorg dat mensen een gevoel voor verhoudingen krijgen.

4. Less is more
Het is niet nodig om alles te laten zien. Het publiek onthoudt toch maar een paar highlights. Wees volledig in de hand-out, niet in de presentatie. Wie minder vertelt heeft meer controle over wat er onthouden wordt.

5. Maak eenvoudige slides
Houd je slides zo simpel mogelijk. Mensen hebben twee ‘kanalen’ waardoor informatie binnenkomt: een visueel en een verbaal kanaal. Als je teveel tekst en cijfers op een slide slaat zien dan raakt het verbale kanaal van de luisteraar verstopt en neemt hij minder op van wat er gezegd wordt. ‘Cognitive overload’ noemen wetenschappers dat.
_________________________________________________________________________________

Leer overtuigend presenteren in 4 trainingsdagen

Een goede presentator boeit, verrast, overtuigt én bereikt resultaat. Wilt u ook verbluffend goed presenteren? Volg dan de vierdaagse intensieve training Presenteren met Overtuiging en Resultaat. Dit programma wordt door deelnemers gemiddeld met een 9,4 beoordeeld. Per keer doen maximaal 10 personen mee. Klik hier hier voor data en aanmelden.
_________________________________________________________________________________

6. Kies je invalshoek

Met dezelfde cijfers kun je totaal verschillende verhalen vertellen. Kies. Bedenk welk verhaal jij met deze cijfers wilt brengen en baseer je presentatie hierop.

7. Denk na over de luisteraar
Denk na over je publiek. Wat zit hen in de weg om jouw verhaal te horen? En wat helpt ze om mee te gaan in jouw verhaal? Zorg dat er elementen in je presentatie zitten die de toehoorder open en aandachtig maken. Neem weerstanden weg door tijdens de presentatie aandacht te besteden aan de zorgen van je luisteraar.

8. Pas je aan aan het niveau van de luisteraar
Wat is het opleidings- en kennisniveau van je publiek? Pas je presentatie hierop aan. Een analist heeft totaal andere informatie nodig dan een magazijnmedewerker. Wees voorzichtig met jargon, en leg de assen altijd uit voordat je het gaat hebben over de curve.

9. Maak contact
Hoe meer aandacht je voor de luisteraar hebt, hoe meer indruk je zult maken. Dat lukt alleen als je goed voorbereid bent. Zorg dat je volledig vertrouwd bent met je verhaal en de slides, zodat daar zo min mogelijk van jouw aandacht naar uit gaat tijdens het presenteren.

10. Zorg dat je zichtbaar bent
Kom achter die decoratieve plant / katheder / tafel vandaan. Wie staat is sowieso overtuigender dan wie zit.

Bron: Linden & Barbosa