Het is gelukt: we hebben weer een Angelsaksisch begrip gekozen als thema voor dit nummer van Financieel Management. Op zichzelf al een wonder dat dit blad zelf een Nederlandse titel heeft meegekregen in deze tijd. Zeg nu zelf: zodra we interessant willen doen dan gooien we er snel een Engelse term in. Credit management, facility management, corporate performance management…

Het zijn allemaal veelgehoorde termen die talloze keren worden aangehaald. Ik moet opschieten want ik heb zo een confkol. Een wat? Een confkol! Dat betekent dat ik straks even bel met een collega. Wat te denken van key performance indicator en riskmanagement. Ik weet niet waarom maar ik doe er zelf ook aan mee als groupcontroller. Ik verkeer daarbij nog in de verzachtende omstandigheid dat Engels onze bedrijfstaal is. Dat moet ook wel met meer dan 35 nationaliteiten op de loonlijst. Echter, het gebruik van Engels wekt de indruk dat ons vakgebied vernieuwend en verfrissend is. Oude wijn in nieuwe zakken ? Of zit er meer achter dan slechts een vertaling van aloude begrippen?

Niets nieuws
Een shared service center is niets meer dan de centrale administratie voeren voor een groep van bedrijven of bedrijfsonderdelen. Dat doen wij bij TomTom ook en om de baan aantrekkelijk te houden zochten ook wij iemand met ervaring op een shared service center. Eigenlijk zocht ik iemand met gezond verstand, kennis van en ervaring met het inrichten van (financiële) transactieprocessen. Ik bedoel natuurlijk iemand met de juiste skillset, business mind en proces thinking.

Het moet natuurlijk wel leuk blijven (fun factor). Wij zijn namelijk nogal snel gegroeid, over de grens nog wel (crossborder) en om dit onder controle te houden is het zaak om het fundament van de financiële organisatie (de basics) continue te bekijken (monitoren) en structureel te verbeteren. Bij TomTom zijn we er continu mee bezig : wij willen schaalbaar blijven (scaleable). Elke procesverandering moet universeel toepasbaar zijn en vooral schaalbaar: uitzonderingen mogen niet een belangrijk deel van de beschikbare tijd in beslag nemen. Daar gaat het om bij onze procesinrichting: denk internationaal, denk volume, denk! Bezint eer ge begint: niets nieuws dus. Volgens mij begint namelijk elk bouwproces bij een bouwplan, gevolgd door het storten van de fundering. De één besteedt daar meer tijd aan dan de ander en dit zie je vaak na verloop van tijd terug.


Routinetaak
Wat ik wel vernieuwend vind is dat er bedrijven ontstaan die zichzelf hebben gespecialiseerd in (administratieve)  procesverwerking. Die nemen de transactieverwerking van andere ondernemingen voor hun rekening. Outsourcing heet dat in goed Nederlands. De volgende stap is dan offshoring - oftewel verplaatsing naar de lage lonen landen van de standaard verwerkingsprocessen.

Feitelijk hebben we het dan letterlijk over een cijfertjesfabriek. Dit soort trajecten lukt alleen als er strak ingerichte processen doorlopen kunnen worden door fabrieksmedewerkers, die een routinetaak uitvoeren. Voor bedrijven die veranderen tot kernactiviteit hebben verheven (core business) lijkt me dit een lastige opgave (challenging). Voor TomTom lijkt dat nog een brug te ver. Wij richten ons nog op de versterking van de fundering.


Marco Houweling, Group Controller TomTom en Controller of the Year 2006