Open brief aan Apple, Microsoft, Facebook, Amazon, AFAS, Exact, Twinfield en alle andere Cloud leveranciers

Contracten beheren in Excel? Doen!
Dames en heren van bovengenoemde software leveranciers. Ik heb de behoefte om jullie het volgende onder de aandacht te brengen: Wat te doen bij het overlijden van jullie klanten?

Iedereen weet dat een mensenleven eindig is. Nu steeds meer mensen gebruik maken van Cloud diensten, zowel privé als zakelijk, zou je verwachten dat de Cloud leveranciers met dit gegeven rekening houden. Zolang alles goed gaat, kun jij bij je ebooks, je spotify, je ITunes, je Office365 account enzovoort. Maar als een leven eindigt, eindigt ook de verbintenis met de leverancier. Dat zou je tenminste verwachten. Ook zou je verwachten dat er geregeld is wie recht heeft op de gegevens die de overledene in de Cloud had geplaatst.
Maar zoals dat zo vaak gaat, een software onderneming wordt opgericht door jonge mensen, die niet met de dood bezig zijn en zo hoort dat ook. Maar de jonge ondernemers van toen zijn nu in hun fifties en ook het leven van Steve Jobs bleek eindig.
Tijd om Cloud leveranciers over erfrecht te laten nadenken.
Bijna alle zaken gerelateerd aan het overlijden van een mens zijn in de traditionele wereld geregeld door middel van het erfrecht per land.
Maar de digitale wereld vereist naar mijn idee een aanvulling. Zo laat ik graag mijn ITunes collectie na aan mijn nabestaanden, wil ik graag dat mijn zakelijke Office365 omgeving geruisloos overgaat naar mijn zakenpartners. Bij een eenmanszaak zou dit ook eenvoudig moeten kunnen.
MAAR, deze bedrijven hebben niets voor jou als persoon of je bedrijf geregeld.
Dat zou toch anders moeten, vind je niet? Ik heb eigenlijk een vrij eenvoudig voorstel aan de Cloudleveranciers in deze digitale wereld:
1. Laat de Softwarepartijen die hun producten in de Cloud aanbieden een paar velden toevoegen aan de account van de Hoofdrekeninghouder.
2. De namen van deze velden zouden deze kunnen zijn:
– Bij overlijden gaat deze account over naar de volgende persoon,
– gevolgd door N.A.W gegevens en
– BSN of Fiscaal nummer,
3. Na invulling wordt een email gegenereerd en aan die persoon (de begunstigde) gestuurd.
4. Vervolgens bevestigd deze begunstigde via DIGID zijn/haar identiteit en geeft aan dat hij de begunstigede is van de account en de betalingsverplichtingen overneemt van de overledene.
5. Laat hem tevens verklaren dat indien een testament een andere begunstigde aanwijst, deze de rechten en plichten overneemt.
Wat te doen als je het eens bent met deze stelling of aanvullingen hebt?
Vermeldt ze als reactie onder dit stuk. Reacties van de grote partijen en juristen zijn zeer welkom.
__________________________________________________________________________________
Bezoek Financial Systems 2014: Unlock the Power of Technology
Kom 22 mei 2014 naar Financial Systems, dé IT beurs voor financiële professionals.
– Ontmoet meer dan 30 topaanbieders en 1.000 professionele bezoekers op één dag
– Compleet overzicht van de Nederlandse markt voor financiële software
– Doorlopend programma van expertsessies en productpresentaties
Ontdek de laatste trends en ontwikkelingen in Finance & IT op donderdag 22 mei in NBC Nieuwegein.
Registreren voor een gratis bezoek? Klik hier om gratis aan te melden voor Financial Systems 2014