Onvoldoende profijt van online zakendoen

Een kwart van de Nederlandse bedrijven profiteren niet van hun eigen investeringen in online zakendoen. Gebrekkige websites vormen de belangrijkste oorzaak. Dat blijkt uit de ICT Barometer van advies- en accountantskantoor Ernst & Young.

De ICT Barometer wordt sinds 2001 elke twee maanden gehouden onder gemiddeld zeshonderd bedrijven. Volgens het onderzoek wordt zakendoen via het internet steeds belangrijker in Nederland. De laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat in 2006 bijna elf procent van de bedrijfsomzet online werd geboekt.

Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young, is het opzienbarend dat het een kwart van de bedrijven niet lukt om de kwaliteit van hun diensten te verbeteren en om hun kosten te verlagen door te werken met het internet.

Vrijwel elk bedrijf in Nederland heeft een website. Toch stagneert de kwaliteit van websites al jaren, aldus de onderzoekers. Van de deelnemers aan de ICT Barometer zegt 52 procent dat een gebrekkige kwaliteit van websites de grootste belemmering vormt voor online zakendoen.

Gerelateerde artikelen