Onvoldoende klantinzicht leidt tot onnodig hoge incassokosten voor CEO's

C-level-managers en directieleden maken onnodig hoge incassokosten. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Experian.

Vier op de tien (42%) van de ondervraagde C-level-managers en directieleden geven aan dat deze betalingskosten voor hun bedrijf zijn gestegen. Voor driekwart hiervan is dit een stijging van 1-10%; voor een kwart zelfs 11-19%. Hoewel inzicht in klantgegevens en -gedrag helpt om deze kosten in te perken en betalingsrisico’s als fraude te minimaliseren, maken weinig directieleden er gebruik van. Slechts iets meer dan een kwart van de ondervraagden (27%) gebruikt data en analytics om incassorisico’s te beperken. 

In onze snelle economie is risicobeheer essentieel voor het beperken van winstverlies. Negen op de tien C-level-managers en directeuren (90%) zijn van mening dat het gebrek aan klantdata directe impact heeft op de winstgevendheid van hun organisaties. Driekwart van hen (77%) ziet inzicht verkrijgen in klantgegevens en -gedrag dan ook als hoge prioriteit. Op de juiste manier schuld innen betekent niet alleen dat er achter geld moet worden aangegaan. Bedrijven moeten bijvoorbeeld het verschil kennen tussen een klant die vergeten is om de betaling te doen, en een klant die achterloopt op een paar betalingen. Maar ook tussen een fraudeur en iemand die structureel te maken heeft met financiële problemen. Wanneer je deze verschillen kent, kun je klanten een op maat gemaakte, gepaste en klantvriendelijke betaalervaring bieden. 

“Elk klantcontact is een mogelijkheid om een relatie te versterken”, zegt Simon van Noort, Head of Commercial Strategy bij Experian. “Dat geldt zelfs als omstandigheden minder prettig zijn, zoals bij schuldinning. Afhankelijk van hun vermogen om klantomstandigheden te begrijpen, kunnen organisaties dit proces effectief benaderen. Ons nieuwe platform PowerCurve Collections biedt bedrijven inzicht in klantdata, waarmee ze kunnen zorgen voor een eerlijke en efficiënte klantervaring. Het helpt het consumentengedrag te voorspellen, te anticiperen op veranderingen, risico’s te beperken en strategische besluitvorming te stimuleren – en is altijd conform de laatste wet- en regelgeving.”