Ontpopt CM zich als unicorn?

CM herpositioneerde zich goed, nu moet die potentiele waarde worden gerealiseerd.

Een serie blogs over strategisch waardemanagement.

Medio februari 2020 ging techbedrijf CM.com alsnog naar de beurs. Een eerdere poging strandde in oktober 2019 op een waardering van 288 tot 338 miljoen euro, waarop te weinig investeerders intekenden. Een gemiste kans? Ik denk van wel.

Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.

De beursgang kwam tot stand door de fusie met de 'lege' beurshuls Dutch Star Companies One (DSCO – een 'special purpose acquisition company/spac') op 21 februari. Het beursbedrijf krijgt een kapitaalinjectie van 80 tot 85 miljoen euro, daarvan komt 65 miljoen euro van DSCO en haar aandeelhouders en 15 tot 20 miljoen euro van investeringsmaatschappij Teslin (die gezamenlijk circa een derde van de aandelen CM.com verwerven). Dat bracht de waardering, bij een openingskoers van 20,80 euro op ongeveer 240 miljoen euro.

Het geld wordt geïnvesteerd in sales, marketing, productontwikkeling en overnames. Dat is vormgeven aan een uitdagende 'upside'. De groei in het vierde kwartaal van 2019 was 32 procent en in het eerste kwartaal van 2020 was dat 52 procent.

Inspelen op nieuwe kansen

Onbekend maakt vaak onbemind. Daar had (en heeft) ook CM.com (nog) last van – het aandeel raakte, mede door het corona-beurssentiment, in een forse glijvlucht, om de laatste tijd weer gestaag op te klimmen. Dat is zeker toe te schrijven aan de vormgeving en uitvoering van de strategie. Twintig jaar geleden werd het opgericht als sms-verwerker voor discotheken. Nu is CM aanbieder van betaaldiensten voor bedrijven en grote evenementen (zoals de Formule-1 op Zandvoort). Verder verzorgt het ticketing voor festivals (zoals Lowlands) en voetbalwedstrijden.

Eind februari nam CM.com Global Ticket over – dat bedrijf verzorgt online ticketservices voor musea en attractieparken en dierentuinen in de Benelux, Spanje en Zuid-Afrika. Hiermee verdrievoudigde het volume aan verkoop van e-tickets door CM.com. En door de corona-crisis komen er nieuwe kansen voor versnelde groei op basis van overnames in de ticketbranche vallen veel bedrijven om – en niet alleen in Nederland.

Daarnaast neemt CM.com chatboxbedrijf CX Company over – een dominante speler op het gebied van klantcontact (voor KLM, ASR, Aegon T-Mobile, enzovoort; chatbots geven op websites door middel van kunstmatige intelligentie en de herkenning van bepaalde zinnen automatisch antwoord). Opdrachtgevers vinden het toenemend prettig als alle technologiediensten onder één dak zitten en niet afzonderlijk van elkaar te hoeven worden ingekocht. Verdere uitbreiding in de VS, Afrika en het Midden-Oosten wordt beoogd.

CM.com heeft kantoren in 16 landen en is in 140 landen actief. Het doel is om uit te groeien tot wereldwijde winnaar op het gebied van kaartverkoop voor grote evenementen, sportwedstrijden, musea, en ook wat betreft onlinebetaaldiensten en berichtenservices voor bedrijven (zoals Just Eat Takeaway en Picnic) en overheden.

Van potentiele naar gerealiseerde waarde?

Om de potentiele waarde te realiseren staat CM.com voor (ten minste) twee opgaven.

In de eerste plaats méér dan substantiële groei – dat is ook altijd het voornemen geweest van de oprichters: zij spraken van een jaarlijkse autonome groei van 30 procent (aandeelhouder Teslin gaat uit van 25 procent). Ik denk dat die groei – autonoom en niet-autonoom - nog veel hoger moet liggen om de stap te kunnen zetten van een 'lokale' notering naar AScX (en liever nog AMX). Dat brengt het bedrijf op een ander speelveld dat interessanter is voor grotere professionele beleggers én buitenlandse investeerders.

De tweede, verwante opgave is om de liquiditeit van het aandeel fors te verhogen. Dat is niet alleen investeren in naamsbekendheid en investor relations, maar dat is ook zicht creëren op toekomstig kasstroompotentieel.

En dat alles maakt deze beursgang interessant: is CM.com een unicorn in the making?

Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.

Online Masterclass bedrijfswaardering in crisistijd

Veel bedrijven zijn nu minder waard terwijl andere hun waarde behouden. Hoe zit dat? En voor hoeveel geld (ver)koop je een bedrijf in ‘zwaar weer’? Kijk door de crisis heen met waarderingsexpert Professor Jan Vis.

Bekijk online masterclass

(foto: Pete Linforth, Pixabay)