Een digitale factuur met de mogelijkheid om deze direct via iDeal te voldoen, wordt gemiddeld al na zes dagen voldaan. Bijna zeventig procent zelfs binnen

Dit blijkt uit cijfers van het online facturatie programma Stuurjerekening.nl

“Een rekening wel of niet betalen is steeds meer een kwestie van tijd en gemak”, vertelt Adrienne van Veen. “Tenminste, als je het hebt over facturen aan kleinere ondernemingen en particulieren.”

Steeds meer mensen gebruiken alleen nog maar hun mobiele telefoon voor de bankzaken. Bijna alle facturen komen binnen per email, en als je het niet direct doet, loop je de kans dat je het vergeet. Maar het is niet eenvoudig om met je telefoon van het ene scherm in het andere scherm de rekening- en factuurgegevens te moeten kopiëren en plakken. Dat doe je niet ‘even tussendoor’. Daarom is het betalen via iDeal een uitkomst voor veel mensen.

Adrienne van Veen: “Met één klik zit je in de app van je bank, en je hoeft alleen maar de betaling goed te keuren. Alle zaken zoals betalingsreferentie, bankrekening, tenaamstelling en dergelijke zijn al voor je geregeld. Het betalen van een rekening kan in 30 seconden gedaan zijn. Je ziet dus dat mensen dat veel eerder geneigd zijn om te doen, zolang je het maar makkelijk voor ze maakt.”

Stuurjerekening.nl biedt standaard betaling via iDeal en dat gebeurt dus steeds vaker. Een ander bijkomend voordeel: het maken van een factuur is opeens ook een kwestie van een paar klikken geworden. Bijna twee derde van alle ondernemers maakt facturen nog altijd in Word en/of Excel. Een tijdrovend karwei, dat ook nog eens foutgevoelig is. Uit een eerder onderzoek bleek dat ruim tachtig procent van de ondernemers, die op die manier werkt, regelmatig fouten maakt. Bijvoorbeeld bij factuurnummer, factuurdatum, omschrijving en dergelijke.