Netwerken met koffie

De koffiehoek is de informele plek bij uitstek om te netwerken en invloed uit te oefenen. Vier tips om daar optimaal gebruik van te maken.

Het is een hardnekkig misverstand dat je als professional echt netwerkt op de daartoe georganiseerde borrels en evenementen. Juist omdat het er te dik bovenop ligt, krijgt het iets geforceerds. Wil Moeskops, partner en senior trainer bij Thymos, ziet de koffiecorner als dé dorpspomp waar je vertrouwelijke informatie uitwisselt. Hij constateert dat niet elke professional die koffiecorner als kans beschouwt.

Soms vinden mensen het ongemakkelijk of eng om een praatje te maken. Anderen beschouwen het loopje naar de koffiecorner zelfs als verloren tijd. Moeskops: “Ik vind een gesprek bij de koffieautomaat van tien minuten soms effectiever dan drie uur spreadsheets invullen. Het bedrijf is een community met een formeel en informeel circuit en daarin moet je meespelen. Het informele circuit is het smeermiddel van elke organisatie.”

Eerst een anekdote over hoe het níét moet. Moeskops werkte als interimmer bij een organisatie met veel IT-consultants die veel achter hun scherm zaten te werken. “Ik merkte dat ze kopschuw waren en besloot een beetje te pesten. Heel nadrukkelijk bij de koffieautomaat vroeg ik aan een van die jongens hoe het ging. Hij vluchtte snel weg naar zijn werkplek.” Hoe het wel moet? Vier tips.

Tip 1: Laat het toevallig ontstaan

Uiteraard begin je met een praatje over het weer. Wie direct met de deur in huis valt, kan rekenen op een verbaasde blik. “Het adagium is: niets moet, alles kan.” Daarmee bedoelt Moeskops dat het natuurlijk kan zijn dat je hoofd er niet naar staat om de diepte in te gaan, of je datzelfde bemerkt bij je collega. Geen nood – het koffiezetapparaat loopt niet weg. Probeer het een andere keer.

Tip 2: Zorg voor een veilige omgeving

Als er een groep collega’s om je heen staat, is dit misschien niet het juiste moment voor een vertrouwelijke conversatie. Als je merkt dat je gesprekspartner wel open staat om de diepte in te gaan, kun je voorstellen de koffie op een rustiger plek te nuttigen.

'Het informele circuit is het smeermiddel van elke organisatie'

Tip 3: Wees niet te direct

Wees niet te direct maar verpak je boodschap. Wat is zakelijk gezien bon ton binnen jouw organisatie? Je kunt bijvoorbeeld vragen of je collega al stappen heeft gemaakt met de implementatie van dat belangrijke project. Op deze manier babbel je wat en zo gaat op informele wijze informatie heen en weer. Zo zet je de stap van praatje over het weer naar het informele netwerk.

Tip 4: Koop krediet

Uiteraard is het voor geen enkele gesprekspartner fijn als alleen hij informatie geeft. Onthul ook zelf iets als je collega je iets geeft. Moeskops: “Vertrouwelijke informatie ontvang je alleen als je zelf ook geeft. Het is een geestelijke bankrekening.”

Moeskops noemt het een spel. Je neemt een aanloopje, creëert veiligheid, en zet krediet op de bankrekening. Dit is volgens de trainer allemaal onderdeel van het beïnvloeden: “Je kijkt welke communicatie bij welke persoon past en die schakel je in. Bij een kop koffie kunnen vertrouwelijkheden gedeeld worden. Het is beïnvloeding die gestut wordt door persoonlijk contact. Je komt dichter bij elkaar. Ook het afscheid is anders. Je eindigt niet met een besluitenlijst, maar weet van elkaar hoe met de informatie verder te gaan. Informatie die de organisatie kan behoeden voor gevaar, of die het bedrijf verder kan helpen.”

Hoe het afliep met de IT-collega van Moeskops? “Hij vluchtte weg met zijn koffie en ik was hem kwijt. Het lukte me niet om contact te maken. Jammer. Vooral voor hemzelf, want hij laat een kans liggen. Wij konden met elkaar in contact komen en elkaar ondersteunen in het werk. Maar soms gaan mensen dit uit de weg.”

Gerelateerde artikelen