Driekwart van Nederlandse bedrijven zet al machine learning in. De meeste investeringen komen uit de financiële sector.

Dat blijkt uit het onderzoek Artificial Intelligence in Europe, dat in opdracht van Microsoft is uitgevoerd door EY. EY ondervroeg 277 organisaties in vijftien Europese landen in verschillende sectoren, waaronder life sciences, finance, services, retail, media/entertainment & telecom (TMT) en technologie. Nederlandse participanten waren onder meer Randstad, Royal Schiphol Group en VodafoneZiggo.

Machine learning meest ingezet

Uit het onderzoek blijkt dat machine learning de meest gebruikte AI-technologie is in Europa (78 procent). In Nederland gebruikt driekwart van de ondervraagde organisaties deze technologie. Ook is er brede adoptie van neurale netwerken en deep learning in Nederland (65 procent versus 39 procent als Europees gemiddelde).

In de afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in AI in de vijftien onderzochte landen. De meeste investeringen kwamen voor rekening van de finance-sector, gevolgd door media/entertainment & telecom. Startups op het gebied van AI zijn vooral te vinden in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. 87 procent van alle investeringen in AI-bedrijven vond plaats in die landen. In Nederland werd in de afgelopen tien jaar rond de 40 miljoen euro geïnvesteerd in AI-startups.

Strategische agenda 

In Nederland staat het onderwerp iets vaker op de agenda van het bestuur dan in andere landen. 45 procent van de respondenten noemt AI belangrijk op C-level (bij een gemiddelde van 39 procent in heel Europa). 75 procent noemt AI belangrijk op het uitvoerende niveau (tegen een Europees gemiddelde van 72 procent). Verder is opvallend dat AI volgens Nederlandse respondenten ook een belangrijk onderwerp is voor medewerkers zonder leidinggevende taken (40 procent tegen een Europees gemiddelde van 28 procent). Daarnaast liggen de verwachtingen op het gebied van AI in Nederland hoger dan gemiddeld in Europa.

Hoge volwassenheid

Nederland behoort tot de landen met de hoogste fase van volwassenheid op het gebied van AI-projecten. Meer dan een derde (37 procent) van de organisaties werkt aan AI-initiatieven die daadwerkelijk in productie zijn genomen of zich in een geavanceerde fase bevinden. In het geval van dat laatste draagt AI actief bij aan verschillende processen binnen de organisatie. Voorbeelden daarvan zijn de inzet van machine learning om producten en diensten te verbeteren, fotoherkenningsmodellen om claimanalyses efficiënter te maken, of predictive maintenance van producten. Van de overige Nederlandse bedrijven bevindt 45 procent zich in de vroege fase van een pilotproject en maakt 9 procent momenteel plannen om aan de slag te gaan met AI.