Nederland is internationaal gezien goed gepositioneerd om blijvend te kunnen inspelen op digitale veranderingen.

Nederland staat na de VS en het VK op nummer 3 in de Digital Sustainability Index van organisatieadviseur Korn Ferry Hay Group, die is gebaseerd op een analyse van 362 bedrijven uit 14 landen. Op sectorniveau is er een opvallende koppositie voor de financiële sector, die beter scoort dan de technologiesector, zo blijkt uit de vandaag gepresenteerde index.

Digitale duurzaamheid staat voor het vermogen om voortdurend effectief mee te bewegen met constante veranderingen in de digitale economie. Dat is essentieel voor de toekomstbestendigheid van bedrijven; 44 procent van de topmanagers denkt dat door digitalisering hun huidige businessmodel over vijf jaar niet meer bestaat. Bovendien blijkt uit de studie dat bedrijven met een hogere score in de index doorgaans ook winstgevender zijn.

Voor de studie zijn bedrijven in vijf sectoren getoetst: financiën, technologie, gezondheidszorg, industrie en consumentenbedrijven. De financiële sector springt er nadrukkelijk bovenuit. Dat komt onder meer door de enorme druk die al enige tijd op de sector staat om een cultuuromslag door te voeren en processen aan te passen aan de nieuwe eisen van zowel klanten als van talent. Intussen voelen traditionele partijen de druk van fintech-nieuwkomers, wat hen aanzet tot actie. De sector consumentenbedrijven heeft de laagste score. Weliswaar hebben veel spelers in deze sector zich inmiddels gestort op bijvoorbeeld online verkoop, maar velen zijn meer bezig met een inhaalslag dan dat ze op nieuwe ontwikkelingen anticiperen.

Nederlanders zijn early adopters
“Dat Nederland internationaal in de voorhoede zit, heeft niet alleen te maken met de goede technologische infrastructuur, maar ook door de houding tegenover nieuwe technologieën waardoor we vaak early adopter zijn”, zegt Jeroen van Duijvenbode, directeur van Korn Ferry Hay Group Nederland. Van de onderzochte landen scoren Brazilië en Turkije het laagste.

“Je kunt digitalisering niet zien als een eenmalige ingreep, het is juist een continu proces”, aldus Van Duijvenbode. “Om mee te kunnen met de continue veranderingen in digitale economie, moeten organisaties zich voortdurend kunnen aanpassen. Daartoe moeten beslissingen niet alleen worden genomen in de top, maar zo laag mogelijk in de organisatie. De snelheid van de veranderingen vergt dat medewerkers worden gestimuleerd om mee te denken, risico’s te nemen en te experimenteren, waarbij ze ook de ruimte krijgen om fouten te maken. Zo ontstaat een omgeving waarin medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.”

Slechts een derde van AEX-bedrijven heeft digital-bestuurder
“Om succesvol te blijven hebben bedrijven een toekomstbestendige digitale strategie nodig, en bestuursleden die deze kunnen formuleren en uitvoeren. In het beloningsbeleid zouden daar doelstellingen aan moeten worden gekoppeld”, stelt Van Duijvenbode. “Op dit moment heeft nog maar één derde van de AEX-bedrijven iemand in het bestuur die specifiek verantwoordelijk is voor de digitale strategie. Daar is dus duidelijk ruimte voor verbetering.”