Wat zijn de belangrijkste uitdagingen in de creatie van smart cities voor financials in de publieke sector?

Tijdens het Jaarcongres Public Finance namen Judith Kennes (Enterprise Architect) en Hans Teuben (Directeur Smart Cities) van Capgemini de bezoekers mee in de mogelijkheden van nieuwe technologie in het publieke domein.

“De technologische mogelijkheden om een slimme samenleving te creëren zijn groter dan ooit", begon Kennes. “We kunnen tegenwoordig alles tracken en verbinden aan elkaar. Oftewel, de technologie is er, maar implementeren is een ander verhaal.”

Bekende hobbels in publieke organisaties bij de implementatie van technologie zijn mensen, wet- en regelgeving en sociale acceptatie. Kennes deelde de aanpak van Camgemini bij dit proces. De ontwerpfase doen de consultants in workshops met fysieke bouwstenen. “We vragen de mensen welke ze aanspreken en of ze een combinatie willen maken. Daarmee gaat het leven.”

Middels dit proces ontwikkelde Capgemini bijvoorbeeld een meldkamer voor de toekomst voor de Politie. “Stel, er wordt een ongeluk gemeld. De chatbot die de melding ontvangt beoordeelt hoe ernstig het is en zet de nodige operators erop. Ook worden er meteen drones op af gestuurd om de situatie op beeld inzichtelijk te krijgen. Mensen in de voertuigen hebben ook sensoren die al doorgeven hoe het met de vitale signalen staat. Hiermee kan voor het ambulancepersoneel de prioriteit bepaald worden wie het eerst geholpen moet worden. De getuigen die het ongeluk gemeld hebben worden gebeld over hoe het met hen gaat en of ze emotionele ondersteuning nodig hebben.”

“Dit scenario klinkt als science fiction”, vervolgde ze. “Maar alle technologie is al aanwezig. Een scenario als dit bedenken inspireert om het ook echt te gaan doen. Vervolgens ga je bij elke bouwsteen kijken waar je tegen aanloopt. Denk bijvoorbeeld aan privacywetgeving. Wat mag wel en wat niet?”

In het jaarlijkse rapport Techno Vision bespreekt Capgemini dergelijke technologische trends. Voor deze sessie hebben Kennes en Teuben het Techno Vision kaartspel meegebracht. De deelnemers kregen allemaal een kaart en bespraken die. Een voorbeeld is ‘adaptability’ centraal stellen. Kennes: “Dat betekent dat je gaat ontwerpen voor verandering omdat verandering een gegeven is.” Een andere is Marie Kondō, de bekende Japanse opruimgoeroe. “Een slimme organisatie ruimt voortdurend zijn applicaties op om de omgeving netjes te houden. Het is net als een zolder, als je niet regelmatig opruimt puilt het binnen de kortste keren uit.”

Een hele belangrijke bouwsteen gaat over de integratie van technologie en business. Kennes: “In de toekomstige organisatie is er geen onderscheid meer tussen die twee. In ieder onderdeel van de business zit ICT. Er bestaat geen muur meer, maar er is sprake van volledige symbiose.”

In het tweede deel van de presentatie sprak Teuben met de zaal over smart cities. “Die verwevenheid tussen ICT en business zie je heel erg in stadsbestuur en de ontwikkeling van slimme steden”, stelde de expert. “De integratie van informatie is vaak een uitdaging hierbij. Zo kan een stadsbestuur besluiten bij een nieuw standsdeel het aantal parkeerplaatsen sterk terug te brengen. Bijvoorbeeld tot een halve parkeerplaats per huis. Het vervoer regel je via een mobility hub, dat zorgt voor de distributie van vervoersmiddelen zoals deelauto's en fietsen. Het voordeel? Minder auto's op straat. Maar je moet wel heel zeker weten dat het gaat werken voordat je het invoert.”

Een andere bottleneck is versplintering. Dat iedere afdeling bezig is met een eigen scale-up, waardoor er niet optimaal wordt samengewerkt en, niet onbelangrijk voor deze doelgroep, gefinancierd. “De begroting wordt in kleine dingen gestopt, terwijl het in samenhang moet worden begroot en gefinancierd.”

De zaal met financials herkende deze bottlenecks. En ook de oplossing die Teuben aandraagt; “alle data hebben, technologie op de juiste manier inzetten en optimale samenwerking realiseren tussen de departementen. En wat betreft de financiering; wegblijven van de kokertjesdiscussies, maar opgavegericht gaan werken.”

En ook: geen directeuren die op hun eigen data gaan zitten. De data is voor de stad. “Waak er alleen voor het niet bij de mensen weg te halen", zei Kennes. “De oplossing die wij vaak aandragen is een data federatie. De data staat centraal opgeslagen maar het managen van de data gebeurt lokaal zodat de mensen het gevoel blijven hebben dat het bij hen hoort.”

Het kernwoord bij de smart city discussie is samenwerken. “Publieke organisaties staan voor de uitdaging de wereld van IT, finance en business bij elkaar te brengen", besloot Teuben.

Het rapport Technovision 2021 van Capgemini is hier te downloaden. Vanaf 6 oktober verschijnt de versie speciaal voor de publieke sector.