Private-equitybedrijf Lion Capital koopt de Hema. Het bedrijf hoopt dat de winkelformule van de Hema over de grenzen zal aanslaan. Maar is internationalisatie wel zo'n goed idee?

De rookworst.

De tompouce.

De lapin.

Niets zo Nederlands als de Hema. De naam van de winkelketen geeft het al aan: de 'Hollandse Eenheidsmaatschappij', die staat voor lage prijzen, simpel ontwerp en een degelijke uitvoering. Basic, nuchter, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg: écht Hema, écht Hollands. Wanneer naar het buitenland geëmigreerde Nederlanders heimwee hebben, dan is het vaak naar de Hema.

Sinds een paar jaar is de Hema natuurlijk helemaal niet meer echt Nederlands. Maar de buitenlandse financier KKR die het bedrijf voor een appel en ei kocht en van de beurs haalde, heeft de winkelformule niet of nauwelijks hoeven aan te passen. Waarom ook? Aan de formule van de Hema viel niet veel te verbeteren, in tegenstelling tot die van veel andere onderdelen van Maxeda (voorheen Vendex KBB), het zieltogende Vendex voorop. Bij de Hema hoefde KKR hoefde alleen wat achter de schermen te sleutelen om de omzet en winst te verbeteren.

Maar nu is de Hema in handen gekomen van investeerder Lion Capital. Het bedrijf heeft naar verluidt 1,1 miljard euro op tafel gelegd voor de 355 winkels en 1,3 miljard euro omzet van Hema. Een bedrag dat andere geïnteresseerden, zoals branchegenoot Jaap Blokker, net iets te goritg was. Verwonderlijk is dat niet, want hoe kun je op die investering nog een aantrekkelijk rendement behalen? De nieuwe eigenaar denkt aan verdere uitbreiding van het winkelnetwerk. Kleine Hema's openen in Nederland en verdere uitrol van Hema-winkels in België, Duitsland en Frankrijk. Volgens Hema-directeur Ronald van Zetten komen er dit jaar 60 winkels bij.

Wie weet dat dit groeiscenario de waarde van de Hema verhoogt. Maar het vraagt wel flinke investeringen, en het is de vraag of Lion een rendement van 20-30 procent per jaar kan behalen. En dan nog: wat schieten wij ermee op, de Nederlandse klanten van de Hema?

Mogelijkheid 1: de internationale ambities van Lion hebben succes. De Duitsers gaan en masse aan de Tom Pouce, de Fransen bekeren zich tot de rookworst en de Belgen tot het minimalistische design. Onwaarschijnlijk, maar het kan. In Nederland zullen we er niet veel van merken. Immers: in Nederland draait de Hema goed, en de eigenaar kan volstaan met wat periodieke onderhoudswerkzaamheden.

Mogelijkheid 2: de internationale ambities van Lion stranden. De Duitsers gaan NIET en masse aan de Tom Pouce etc. Heel waarschijnlijk: een typisch Nederlandse formule als die van de Hema laat zich moeilijk overplanten naar het buitenland. Die formule zal dus moeten worden aangepast. Jammer genoeg heeft Lion geen enkele retailervaring - dus de kans is groot dat dit een fiasco wordt. En dan? Dan zal de Nederlandse Hema financieel moeten bijspringen. De geschiedenis van Hoogovens zal zich herhalen: de resultaten van een op zich goed renderend Nederlands bedrijf worden afgeroomd om minder goed presterende bedrijven in het buitenland te subsidiëren. Met als gevolg dat er minder wordt geïnvesteerd in de dienstverlening van de Nederlandse tak. Vernieuwingen laten op zich wachten, zelfs het klein onderhoud wordt verwaarloosd.
 
De Nederlandse klanten van de Hema hebben hoe dan ook niets aan de komst van Lion: de bijna spreekwoordelijke kwaliteit van de Hema zal niet verbeteren, eerder verslechteren. We mogen hopen dat Blokker nog even Nederlands blijft.