MKB-Nederland opent meldpunt voor toeleveranciers failliete ketens

MKB-Nederland wil toeleveranciers die in liquiditeitsproblemen komen door het faillissement van V&D en Macintosh Retail, helpen bij het zoeken naar een oplossing. De ondernemersorganisatie heeft daarvoor een meldpunt geopend.

Deze ondernemers kunnen zich melden via het meldpunt toeleveranciers op mkb.nl. MKB-Nederland mikt op een collectieve aanpak met behulp van de banken. Rabobank, ABN AMRO en ING hebben al positief gereageerd.

De ondernemersorganisatie heeft banken gevraagd om een centrale aanpak per bank. MKB-Nederland denkt aan een speciale 'desk' bij iedere bank die in 1 tot 2 dagen een tijdelijke kredietfaciliteit kan beoordelen en ondernemers in problemen kan helpen. MKB-Nederland staat voor iedere andere collectieve oplossing open.

MKB-Nederland is zeer begaan met de omvangrijke faillissementen in de winkelstraten, zegt directeur Leendert-Jan Visser. "De impact is groot, voor de bedrijven zelf, het personeel en het straatbeeld. Maar er is nog een kwetsbare groep die meegesleept dreigt te worden, namelijk de mkb-leveranciers van de failliete winkels. Hun rekening wordt niet meer betaald, en zonder extra (tijdelijke) liquiditeitsruimte dreigt voor hen hetzelfde lot als hun afnemer."

Visser wijst erop dat banken en MKB-Nederland de afgelopen jaren gezamenlijk hebben bewezen veel financieringsproblemen het hoofd te kunnen bieden. Hij gaat er dan ook in deze specifieke situatie uit van een constructieve houding van de banken.