MKB onderschat gevaren cybercriminaliteit

Twee derde van MKB denkt geen doelwit te zijn, 92 procent heeft geen cyberverzekering.

Twee derde van het Nederlandse MKB denkt dat de eigen organisatie geen interessant doelwit is voor cyberaanvallen. Meer dan de helft (55 procent) maakt zich ook geen zorgen over de veiligheid van klant- en bedrijfsdata. Het overgrote deel van het Nederlandse MKB, 92 procent, heeft geen cyberverzekering afgesloten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van verzekeraar Allianz.

Meer dan een derde (36 procent) geeft aan niet voldoende kennis in huis te hebben om het bedrijf te beschermen tegen een cyberaanval. De meest voorkomende cyberaanval tegen het MKB is phishing (43 procent) gevolgd door hacking (37 procent) en DDoS (27 procent).

Menselijk handelen blijkt vaak de grootste risicofactor voor een bedrijf. Door medewerkers onvoldoende in te lichten over de gevolgen van cyberaanvallen wordt de organisatie juist kwetsbaar voor een aanval. Van de bedrijven die afgelopen jaar doelwit zijn geweest van een cyberaanval, heeft 37 procent hierna een externe partij ingeschakeld om het bedrijf te beschermen, 26 procent heeft besloten om de medewerkers zelf te gaan inlichten op basis van eigen inzicht, en 19 procent koos ervoor om dit door een externe partij te laten doen.

Slechts 19 procent heeft na een cyberaanval een cyberverzekering afgesloten. Momenteel beschikt 28 procent van het MKB over een concrete, actuele procedure om in gang te zetten wanneer zij slachtoffer worden van een cyberaanval.

Lees ook: MKB in de wolken met software

(bron: Allianz)