Wegens ongekende groei was creditmanagement bij Q-Park twee jaar lang in de vergetelheid geraakt. Totdat Michiel Tenge aantrad als financieel directeur. Een nieuw systeem werd geïmplementeerd en niet veel later zat een acht koppig Crash Team alle openstaande vorderingen uit de voorgaande twee jaar na te bellen. Met succes, want binnen een jaar was een groot deel van de facturen betaald.

Q-Park is een nog redelijk jong bedrijf dat is opgericht op 1 januari 1998. De eerste garages van Q-Park waren gelegen in Maastricht, Amsterdam en Den Haag. Hier werden dan ook de eerste garages in Q-Park huisstijl gebracht. Het Q-Parkconcept werd verder ontwikkeld en kreeg steeds meer vorm.

In elke garage werd een herkenbaar concept doorgevoerd, zodat er meer en meer één duidelijke huisstijl te zien was. Volgens Michiel Tenge, financieel directeur bij Q-Park Nederland, is die huisstijl de toegevoegde waarde van het bedrijf. 'Wij beschouwen parkeren niet als een doel op zich, maar als een onderdeel van de totale mobiliteitsketen. De klant parkeert namelijk niet om te parkeren, maar om zijn uiteindelijke bestemming te bereiken.'

Jaarlijks parkeren ruim 24 miljoen automobilisten hun auto in een van de parkeergarages van Q-Park. 'De meeste van deze mensen kennen wij niet, maar een deel van die mensen heeft een abonnement of een werkgever die parkeerplaatsen voor zijn medewerkers huurt. Dát zijn onze klanten.'

Een team van 40 fte houdt zich, onder leiding van Tenge, dagelijks bezig met Finance, ICT en Legal. 'Afhankelijk van de afspraak met de klant wordt maandelijks, per kwartaal of per jaar het abonnementsgeld in rekening gebracht.'

Snel na de opening van de eerste parkeergarages volgden er meer. Vanaf dat moment ging het snel. In hetzelfde jaar werd Q-Park Duitsland opgericht en nam het aantal parkeeraccommodaties in Nederland toe. Toen Tenge in februari 2005 in dienst trad bij Q-Park, waren de debiteuren wegens de snelle groei over het hoofd gezien. Er was een forse achterstand in debiteurenbeheer.
'Om daar wat aan te doen, werd er een Crash Team aangesteld, bestaande uit 8 fte, die met behulp van computers, telefoons en lijsten in vliegende vaart oude, openstaande vorderingen oploste. Inmiddels bestaat dat team nog uit 4 fte, is de achterstand onder controle en de omzet met 30 procent gegroeid.'

Centraal
De Days Sales Outstanding (DSO) is met 55 procent afgenomen. 'De DSO was twee jaar geleden zo'n 90 dagen en nu 40 dagen. De afschrijvingen op debiteuren bedragen nu nog slechts 1 promille', legt Tenge uit.

'Met behulp van externe expertise is er structuur aangebracht in het debiteurenproces. Bulkprocessen verlopen soepeler, we kennen onze klanten en het telefonisch contact is inmiddels een ingeslopen proces. De klanten hebben we onderverdeeld in vijf verschillende profielen en werken nauw samen met de afdeling commercie. Deze veranderingen hebben de afgelopen twee jaar naar schatting 2 miljoen euro opgeleverd. Omzet is immers pas omzet, als er betaald is.'

Sindsdien is de administratie volledig onder controle. 'Wanneer een factuur niet wordt betaald en ook de herinnering niets oplevert, hangt een van onze medewerkers al snel aan de telefoon. Als dat niets oplevert worden de mensen van commercie ingeschakeld en de afspraken aangescherpt.'

Een laatste redmiddel, voordat de vordering wordt overdragen aan de deurwaarder is dat de slagboom bij het inrijden van de parkeergarage voor wanbetaler gesloten blijft. Maar volgens Tenge is dat 'het laatste wat je als organisatie wil.'

Credit management heeft haar plaats veroverd binnen finance. In plaats van rechtsonder in de organisatie is het uitgegroeid tot een centrale afdeling. Het is een serieus onderdeel van organisatie geworden.'

Het absolute hoogtepunt in dit project was dat de doelstellingen om de achterstand in te lopen, al na een jaar zijn gehaald, vertelt Tenge trots. 'Doordat we zijn gaan werken met het MaxCredible systeem, hebben we in een korte periode flink wat slagen kunnen maken. Niet alleen op gebied van debiteurenbeheer.

Binnen de afdeling Finance gaat het vaak over grote hoeveelheden geld. Een deel van onze toegevoegde waarde zit in het beheer van dat geld. Bij een bedrijf als Q-Park bestaat een groot deel van het kapitaal uit vastgoed.

De financiele administratie ligt weer op koerst. Met recente overnames in Zweden, Finland en Noorwegen is Q-Park nu gevestigd in 10 landen in Europa. 'De verwachting is dat die groei zich ook de komende jaren zal doorzetten. In Nederland zijn we daar klaar voor.'

Q-Park
Q-Park is een innovatieve parkeerorganisatie die staat voor kwaliteit. Q-Park is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Ierland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland.

Het bedrijf functioneert als een klantgerichte, vooruitstrevende en innovatieve parkeerorganisatie. Via het leveren van constante kwaliteit komt de organisatie tegemoet aan de wensen van klanten en opdrachtgevers. Kwaliteit levert Q-Park in termen van snelheid, comfort, veiligheid en service.

Q-Park onderscheidt zich van concurrenten door een uniek kwaliteitsniveau in customer services en parkeerdiensten. In totaal heeft Q-Park ruim 525.000 parkeerplaatsen in 10 landen door geheel Europa. Q-Park hoort hierdoor bij de top in Europa. Ook het aantal medewerkers stijgt enorm van ruim 1.700 medewerkers naar het huidige aantal 2.300 medewerkers.

Naam Michiel Tenge
Leeftijd 46 jaar
Bedrijf Q-Park Nederland
Functie Financieel directeur
Opleiding studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en later Fiscaal Recht aan de Rijksuniversiteit Leiden.
Loopbaan  In februari 2005 trad hij in dienst bij Q-Park Nederland. Daarvoor werkte hij onder andere als financieel directeur bij Hauzer Industries b.v. en in de automotive als financieel directeur bij Inalfa Roof Systems Group. Daarnaast bekleedt hij diverse adviesfuncties voor verschillende bedrijven.
Hobby’s Gezin (2 dochters), hardlopen

Resultaten
– DSO van 90 dagen (2004) naar 40 dagen (2006)
– Creditmanagement is serieus onderdeel in organisatie geworden
– Totale opbrengst wordt geschat op 2 miljoen euro sinds 2002