Van de 9469 webshops gestart in 2015 is na twee jaar nog maar 72,5 procent actief. 412 webwinkels opgericht in 2015 stopte al meteen in datzelfde jaar en 2185 webwinkels stopte in 2016, zo blijkt uit cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten.

Het aantal faillissementen onder webshops is in 2016 verder gestegen met 25 procent, een jaar eerder was deze stijging nog maar 4 procent. In totaal gingen er tot nu toe 65 webwinkels failliet in 2016.

Vooral de webwinkels die als Besloten Vennootschappen genoteerd staan, hadden het dit jaar zwaar te verduren: zij zijn verantwoordelijk voor 70,8 procent van de totale faillissementen in 2016. Bij de vrijwillige stopzettingen zijn het juist de Eenmanszaken die naar voren springen. Van de in totaal 6.914 opzeggingen in 2016, beslaan zij hiervan namelijk 73,3 procent.

Concurrentie is groot voor startende webwinkel
Uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2016 blijkt dat er dit jaar online 1,26 miljard euro werd uitgegeven aan Sinterklaas en dat is 35 procent meer dan vorig jaar. Inmiddels kopen meer dan 11,1 miljoen mensen in Nederland weleens online een product en de online aankopen groeien ieder jaar met dubbele cijfers. 

Cato Syversen, Group CEO, Creditsafe, legt uit dat beginnende webwinkels het moeilijk hebben: “Ondanks dat de online omzet blijft groeien, is het voor de nieuwe webwinkels lastig om de concurrentie aan te gaan met de gevestigde webwinkels die een uitgebreid assortiment hebben, binnen 24 uur kunnen leveren, en waarbij het verzenden en terugsturen vaak gratis is. Als beginnende webwinkel kun je vaak alleen nog het verschil maken als je je richt op een niche.”

Error in shortcode: slug must be set