Mensen die AI kunnen gebruiken gaan mensen vervangen die dat niet kunnen.

Alex Dowdalls oprichter van AXVECO, helpt bedrijven om hun business model aan te passen op nieuwe ontwikkelingen rondom data and technologie. Op onze Finance Expo in Houten nam hij zijn publiek mee in een Masterclasse over AI, data en machine learning.

Met een persoonlijk verhaal over zijn kapotte hardloopschoenen (we zullen het merk niet noemen), bracht hij direct duidelijk in beeld hoe sommige bedrijven wel – en andere niet – zijn aangehaakt zijn op de mogelijkheden die data biedt. Midden in een marathon waar Downdalls zich voor had ingeschreven begaven zijn hardloopschoenen het opeens. Behoorlijk frustrerend. Toen hij vrienden vertelden over dit voorval, kwam het gesprek op het schoenenmerk New Balance dat voor klanten applicaties heeft ontwikkeld waarmee ze niet alleen maar leuke events kunnen bijwonen met sporters, maar waarop ze ook hun eigen hardloopprestaties kunnen bijhouden. Daarmee wordt ook direct automatisch bijgehouden welk op welk slijtage-niveau hun schoenen zitten, zodat klanten die op New Balance lopen niet voor onverwachte situaties komen te staan zoals Dowdall overkwam midden in een marathon.  

Weten wie je klant is
Artificial Intelligence (AI) is helemaal niet nieuw vertelt Dowdalls. De rekenmodellen en computertechnieken van nu zijn oneindig veel sneller dan 60 jaar geleden, maar de grootste driver achter de ‘AI-revolutie’ waarvan we nu pas aan het begin staan is eigenlijk vooral: de enorme beschikbaarheid van data en de beweging waarbij we zien dat allerlei platforms de samensmelting faciliteren van het fysieke, digitale en biologische domein. Bedrijven weten steeds meer over steeds meer klanten, wat ze doen en wanneer, zodat het met machine learning ook mogelijk wordt om met deze data patronen te ontdekken en menselijk gedrag te voorspellen. Een andere ontwikkeling die Dowdall aanstipt is dat de fysieke wereld zoals we die kennen op bijna alle niveaus een digitale equivalent krijgt waarin realtime informatie wordt bijgehouden: digital twins. Deze digital twins maken realtime inzichtelijk wat het ‘gedrag’ is van Tesla-auto’s, gechipte melkkoeien, maar ook van de volgende hardloopschoenen van Alex Dowdall.

En de financial dan?
Dat algoritmes op basis van data steeds nauwkeuriger patronen kunnen herkennen, is dat ook relevant voor de financial? Jazeker! Digitalisering van de finance functie gaat al lang niet meer over het automatisch inscannen van bonnetjes. AI loslaten op financiële data heeft inmiddels geleid tot supersnelle optimalisatie van financiële inzichten als het gaat om classificatie (het herkennen van onregelmatige transacties), regressie (waarom doen mensen steeds dezelfde dingen) en forcasting.

Maar ook buiten het direct financiële domein zijn AI en data interessant voor de financial. Hele businessmodellen gaan namelijk op hun kop worden gezet door de datarevolutie en dat is uiteindelijk ook relevant voor de financial die strategisch wil meedenken, niet alleen vanuit de cijfers die er nu liggen, maar ook vanuit de efficiëntieslagen die kunnen worden gemaakt in bedrijfsprocessen of winsten die kunnen worden geboekt door nieuwe diensten aan te bieden aan klanten waarmee je als bedrijf een voorsprong neemt op de concurrentie.

Gaat AI de mens vervangen?
Dowdall neemt het publiek tenslotte ook mee in wat ethische vraagstukkken rondom AI en data en vertelt over de EU “Ethics guidelines for Trustworthy AI” die je als organisatie kunt (zou moeten!) gebruiken om op een compliant manier om te gaan met data en nieuwe analyse-technieken om je klantgroepen goed in beeld te krijgen. Maar ook geeft hij antwoord op de vraag die inmiddels op ieders lippen brandt: gaat AI de mens vervangen - en uiteindelijk ook de financial?

Het antwoord is nee: AI gaat niemand vervangen, mensen gaan andere mensen vervangen, of meer specifiek: mensen die AI kunnen gebruiken gaan mensen vervangen die dat niet kunnen. Dus Dowdalls advies aan de financial voor morgen is: educate yourself, volg cursussen en verhoog je eigen toegevoegde waarde voor je organisatie!