Minimale groei van TV-reclame blijft achter bij groei van economie en inflatie.

De markt voor televisiereclame in Nederland is in de eerste helft van dit jaar vrijwel gelijk gebleven in vergelijking met een jaar eerder. Volgens onderzoek van marketingorganisatie Screenforce trokken bedrijven meer geld uit voor TV-spotjes, maar waren er minder adverteerders actief. Grote adverteerders gaven ook minder uit.

De netto-omzet in de markt kwam in de periode januari tot en met juni dit jaar uit op 394 miljoen euro. Dat is 0,5 procent meer dan een jaar eerder. Het is echter minder dan de economische groei en veel minder dan de inflatie. In totaal hebben 831 adverteerders in de eerste helft van dit jaar een reclamespotje ingezet. Dat waren er een jaar eerder 865. Vooral winkelbedrijven zoeken hun heil in tv-reclames. Procter & Gamble was opnieuw de grootste TV-adverteerder met een bruto budget van 40 miljoen euro. Het gemiddelde budget voor TV-reclame is 500.000 euro.

Verder blijkt uit het rapport dat Nederlanders van 13 jaar en ouder in doorsnee dagelijks 193 minuten naar een scherm keken, een stijging van 3 procent op jaarbasis. Naast de lineaire TV worden ook het uitgesteld kijken en het kijken naar online-kanalen onder TV-schermgebruik gegroepeerd.

Onmisbare E-learning voor ambitieuze financials

Wil je jouw kennis efficiënt op een hoger niveau brengen? Heb je behoefte aan praktijkgerichte cursussen maar ontbreekt het aan tijd? Volg dan onbeperkt online cursussen uit ons geaccrediteerd, actueel en praktijkgericht e-learning aanbod. In eigen tempo, waar en wanneer je wilt. Op je laptop, tablet of zelfs mobiele telefoon. 

Volg de gratis demo

(bron: ANP)