Maakt AI de data-analist overbodig?

Managementinformatie: Is het bedrijfsleven klaar voor de 'selfie BI-scientist'?
Goede data-analyse nodig? Dan hoef je niks te programmeren en geen data-analist te zijn!

Door Bouko de Groot.

“Deze workshop is bedoeld om de magie van A.I. weg te nemen en te laten zien wat het is, te inspireren en bewustzijn te creëren.” Zo begon Alex Dowdalls de workshop van het Controllers Netwerk eerder deze week in Apeldoorn. Dowdalls is partner bij Axveco, een  consultant voor digitale, duurzame transformatie.

Twintig jaar geleden waren de grootste bedrijven banken en oliereuzen. Nu zijn het allemaal jonge tech bedrijven. Wat al die nieuwe reuzen gemeen hebben, is hun bedrijfsmodel: gebaseerd op data, en razendsnel wereldwijd op te schalen. Het resultaat? The winner takes all. Waar je vroeger naast ExxonMobile ook Shell en BP tegenkwam, staan Google, Facebook en Amazon helemaal alleen aan hun top. “Kijk maar naar de omzet per werknemer van de toppers van toen en nu, die zijn tegenwoordig wel tien tot twintig keer hoger,” wijst Dowdalls aan. “Die grote tech bedrijven zijn allemaal rijk door data: data is meer waard dan olie.”

Ondanks een aantal verrassende cijfers, was dat geen schokkend nieuws voor de aanwezige finance professionals. Zonder data doe je immers weinig meer. Daarom zijn data-analisten momenteel zo in trek. Daarom maken we ons zulke zorgen om de toekomst van de finance functie. De glimlach van Dowdalls groeide echter alleen maar. Want het schokkende nieuws moest nog komen.

De A.I. data-analist

Automatisering gooit namelijk niet alleen de wereld van finance overhoop. Dankzij telkens snellere computers en internet, kan de finance professional vanaf nu makkelijk toegankelijke A.I. loslaten op de exponentieel groeiende hoeveelheid data. Dowdalls deed het voor: hij opende een A.I. website, drag-&-dropte er een Excel dataset in, klikte op een knop en … voila, geanalyseerde data verscheen op het scherm.

“Het werkt zelfs met ruwe, onbehandelde data: doe het erin, klik op de knop 'clusteranalyse' en vind zo de datastructuur: dat resultaat is veel gedetailleerder dan je intuïtie.” Elke vorm van data-analyse is mogelijk, tot prescriptieve modellen aan toe: “Wat moeten we doen om dit resultaat te halen?” Het net zelf gemaakte model is bovendien direct online toegankelijk en dus met collega's te delen, waar ook ter wereld: instant inzicht.

Zo kan iedereen nu in 20 minuten een expertsysteem maken, iets waar experts vroeger meerdere weken mee bezig waren. Naast de analyse en een beter gebruik van data, is er nog een groot voordeel. “Op dezelfde manier kan je net zo eenvoudig problemen en fouten uit je eigen data halen. En daar begint het mee: data discipline. Data discipline is de basis van data driven management. Want de computeralgoritmes, die zijn bewezen betrouwbaar. De betrouwbaarheid van het model hangt dus helemaal af van de betrouwbaarheid van de data.”

Cognitive Augmentation

“Je hebt geen data-analist meer nodig, die eerst twee maanden aan de slag moet, voor er zelfs maar gedacht kan worden aan een datamodel. Nee: met automated machine learning kan je het zelf, direct. Net zoals je als leek met WordPress direct een website kan maken.” Er zijn dus veel minder duurbetaalde, dun gezaaide data-analisten nodig! Nog beter, “om te weten wat belangrijk is in die resulaten, heb je domeinkennis nodig.” En wie weet meer van het finance domein, dan de finance professional?

“Dit nieuwe gebruik van technologie noemen we Cognitive Augmentation. Het is een van de vijf belangrijkste trends volgens de Gartner Hype Cycle,” weet Dowdalls. “Google, Apple, Amazon: ze zijn allemaal bezig om hun managers zo te leren omgaan met data en A.I. Dat is pas echt data driven business.” Dowdalls waarschuwt: “Vanaf nu zal een splitsing ontstaan tussen mensen en bedrijven die wel en die niet gebruik maken van Cognitive Augmentation. Wie denk je dat gaat winnen?”

Toen de inmiddels ongeduldige en deels ongelovige aanwezige A.I. analfabeten aan de slag mochten met wat beschikbare data, hadden ze toch echt binnen 20 minuten een eerste model klaar. Niet lang daarna verplaatste het gezelschap zich naar het restaurant. Genietend van een heerlijk driegangenmenu besprak men de wondere wereld die zich zojuist had geopen-baard: de nieuwe mogelijk-heden, de besparingen en verbeteringen, de ethiek van A.I.-gebruik en de onvermijdelijke conclusie, dat om succes te hebben, Cognitive Augmentation niet meer weg te denken is.

Deze sessie van de peer group publieke organisaties werd gemodereerd door Geert Haisma, directeur van Fully in Control. De volgende bijeenkomst van het Controllers Netwerk is op 19 maart. Bent u erbij? Community Manager Martise Leemhuis informeert u graag verder.

Lees ook: Goede AI in 3 stappen

Gerelateerde artikelen