"Mijn accountant is alleen maar met zijn eigen dossiers bezig", verzuchtte Fred. "Ik spreek hem bijna niet. Als hij mij belt, heeft hij een kleine opmerking over de werkkostenregeling, maar al snel gaat het over alle regels die hem beperken in zijn werk."

“Alle regels die in de afgelopen jaren vanuit wetten en beroepsgroep zijn uitgevaardigd, zijn er toch niet voor niets? Die schandalen van Enron, Parmalat en Ahold, zij vroegen er om?”

De AFM, toezichthouder op de financiële markten als banken, verzekeraars en ook accountantskantoren, heeft de grote accountantskantoren continu in het zicht. De uitkomsten van die bezoeken worden met de beroepsgroep NBA besproken. De NBA legde na inspraak van de leden de ‘53 maatregelen’ vast. 

“53 maatregelen?” Fred kijkt vragend. Maatregelen die de kennis en kwaliteit van accountants moet vergroten. Een accountant heeft een publieke functie. Studerenden die gaan werken bij een accountantskantoor mogen natuurlijk goed beloond worden, maar het moet vooral gaan om kennis en zeggen wat je ervan vindt: de rechte rug.

“Terecht! Je hebt ook niets aan een adviseur die je altijd gelijk geeft!” Sparren komt tot mooiere oplossingen, als meningen uit elkaar liggen, komt er met discussie een mooier resultaat. Je moet dan wel weten wat de mogelijkheden zijn, dat vraagt kennis met continue opleiding en kwaliteit.

“Hoe omschrijf je kwaliteit dan? Het is heel mooi hoor, dat een dossier met vlag en wimpel door de keuring van een toetsing komt, maar wat heeft de rest van de wereld daaraan? Misschien is die klant wel helemaal niet blij met de vaktechnische benadering en de afgevinkte risico’s.”

Daarom moet kwaliteit ook niet alleen gaan om vastleggen om het vastleggen. Kwaliteit is met zorg de data van uw onderneming bekijken, dat proberen te begrijpen en samen met u te kijken of uw onderneming werkt zoals uw intentie is.

Kwaliteit is niet een afspraak inplannen en aanwezig zijn bij een bespreking. Kwaliteit is ook het kopje koffie dat u bij die bespreking krijgt met de suiker zonder melk, omdat de secretaresse weet dat u uw koffie zwart drinkt met suiker.
 
Kwaliteit is ook nagaan of iedereen bij het kantoor wel weet waar het kantoor naar toe wil. Doet u wel eens een check of uw medewerkers begrijpen wat de visie van uw onderneming is? Zou u ook niet willen weten of uw medewerkers de strategie van uw onderneming begrijpen?

Een van de 53 maatregelen is daarom een cultuurscan: een enquête die door iedereen binnen het kantoor kan worden ingevuld, met vragen over het kantoor, over beloning, kwaliteit en strategie. 

Als uw medewerkers weten waar de onderneming voor staat, zijn ze dan ook niet beter in staat om uw klanten verder te helpen? Bij dienstverleners moeten collega’s elkaar helpen scherp te blijven, dat kan alleen maar door elkaar vragen te stellen: Waarom kies je die weg? Elkaar vragen stellen is ook kwaliteit en een beter advies geven, daar wordt iedereen beter van.

Soms kunnen professionals als accountants ook hulp gebruiken: in de vorm van hun “53 maatregelen”.

Ilonka Kelder (47) is al ruim 25 jaar werkzaam in de accountancybranche, de laatste bijna 15 jaar bij FACET Accountants & Adviseurs,  waar zij behalve accountant en partner ook de rol van Compliance Officer vervult. Haar focus ligt op de MKB-ondernemer: met haar ervaring en kennis zoekt zij de knelpunten waardoor zij hem of haar beter laat ondernemen.