Kris Onken, CFO Logitech: 'Snelheid telt'

"Een internationaal bedrijf dat z'n klanten goed wil bedienen, kan zelden vanuit één land opereren", zegt Kris Onken, CFO van het bedrijf Logitech. Logitech heeft dan ook gekozen voor een wijde geografische spreiding. Hoe biedt Onken de problemen die dit oplevert het hoofd?

Logitech - wie kent het bedrijf niet: het verkoopt computermuizen (6 miljoen per maand!) en andere randapparatuur - staat genoteerd aan de Nasdaq in de VS en aan de Zwitserse effectenbeurs, terwijl de productie hoofdzakelijk in China plaatsvindt, en heeft distributiecentra in ettelijke landen ter wereld, onder andere in Nederland, 'vanwege de goede, centrale ligging en de uitstekende logistieke faciliteiten'. "Alleen al om je klanten goed te bedienen moet je in verschillende landen vertegenwoordigd zijn. Vandaar dat wij in diverse landen distributiecentra hebben: in Memphis in de VS, in Nederland, in diverse Aziatische landen. Daarnaast is Silicon Valley voor ons belangrijk omdat dat toch het centrum is van de IT-industrie, zeker als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Bovendien heeft de oprichter van het bedrijf aan de universiteit van Stanford gestudeerd. Om China kun je niet heen als IT-bedrijf dat hardware-kennis nodig heeft. En het bedrijf is van oorsprong nu eenmaal Zwitsers, vandaar dat wij daar ook nog vertegenwoordigd zijn." Die sterke spreiding heeft het bedrijf niet belet om in de afgelopen 25 kwartalen met een 'double digit growth' voor de dag te komen, dat in 2004 goed was voor een omzet van 1,3 miljard dollar. Dit werd bereikt door niet minder dan 115 miljoen producten te verkopen, veelal zeer innovatief van aard. Logitech was het eerste bedrijf dat met een draadloze muis op de markt kwam en heeft ook de draadloze optische muis geïntroduceerd. 'Engineering' is voor het bedrijf dan ook van levensbelang; zo zijn er aparte ontwikkelteams voor muizen en toetsenborden (in Zwitserland), voor webcams (in Silicon Valley) en andere productgroepen. VERFIJND De grote geografische spreiding brengt wel een enorme complexiteit met zich mee. "Ik stuur mensen in China aan zonder dat ik ze überhaupt zie. Simpel is anders", constateert Onken. En vanuit alle hoeken in de wereld krijgt ze financiële en logistieke informatie binnen, geholpen door een bric-à-brac van software, waarvan Oracle en Hyperion voor de financiële en logistieke informatie de belangrijkste zijn - Oracle voor de ruwe data, Hyperion voor de verfijnde analyses. Een 'real time enterprise' is Logitech niet, maar: "Ik weet van week tot week wat er in China is geproduceerd en daarvandaan verscheept. Als het moet zelfs van dag tot dag. Hoe dan ook, 'speed is vital' in een bedrijf als het onze, dat op basis van geschatte verkoopcijfers produceert. Hoe eerder je eventuele afwijkingen in die prognoses kent, hoe eerder je kunt bijsturen: je productie en prijzen aanpassen en nieuwe schattingen opstellen. Hoe sneller je over vitale informatie beschikt, hoe wendbaarder je bent." Een neveneffect van de snelle beschikbaarheid van de (financiële) gegevens is dat Logitech ook in hoog tempo kwartaalcijfers en jaarcijfers kan leveren en andere informatie die vooral bestemd is voor externe partijen. Met de 'fast close' waar zo vele bedrijven vergeefs naar streven, heeft Logitech geen enkele moeite. Onken is zelfs in staat binnen vier dagen na afsluiting van een kwartaal of jaar met de benodigde cijfers op de proppen te komen, ruim binnen de wettelijke vereisten. En hoewel ze meer waarde hecht aan de snelheid waarmee ze kan beschikken over de voor intern gebruik bestemde informatie, is ze zeker tevreden. "Fine companies close their books fastly."