Klap voor A-merken: 1,5 miljard omzetverlies door prijsstijgingen

A-merken verliezen dit jaar zo'n 1,5 miljard euro aan omzet. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK op verzoek van BNR.

De totale Nederlandse supermarktomzet blijft met ongeveer 45 miljard euro per jaar gelijk. Maar A-merken verliezen terrein op huismerken, merkt GfK-onderzoeker Norman Buysse, die de situatie als “uniek” bestempelt. “Normaal is de verdeling vrij stabiel. Nu verandert die in korte tijd heel erg.” Het marktaandeel van huismerken groeide in een paar maanden tijd met 6 procent.

De snel stijgende prijzen zijn volgens Buysse de belangrijkste oorzaak: “Als mensen willen bezuinigen gaan ze goedkopere alternatieven proberen. Dat zie je vooral bij producten waar de stijging heel sterk is.” Het gaat bijvoorbeeld om koffie, thee en margarine.

VS maken einde aan vrijstelling betalingen door Moskou

Rusland mag zijn buitenlandse schulden vanaf woensdag niet meer betalen met dollars die in Rusland worden aangehouden. De Verenigde Staten kondigden aan dat de uitzondering die nu nog geldt vanaf middernacht komt te vervallen, zo meldde het Amerikaanse ministerie van Financiën.

Door de maatregel neemt de kans toe dat Rusland als wanbetaler de boek komt te staan. Het lukte Rusland, ondanks de sancties van het Westen vanwege de invasie van Oekraïne, nog altijd om zijn schulden te betalen.

De volgende deadline is op 27 mei. Rusland heeft voor bijna 20 miljard dollar, zo’n 19 miljard euro, aan staatsschuld uitstaan bij buitenlandse investeerders.