Jonge professionals kennen social enterprises een betere reputatie toe dan organisaties die winstmaximalisatie centraal stellen. Dit blijkt uit onderzoek van Kirkman Company, YSE en de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek is uitgevoerd onder 95 (bijna afgestudeerde) jonge professionals.

De instellingen deden samen onderzoek naar de veranderende relevantie van organisaties en hun vermogen om talent aan te trekken. Verkiezen jonge professionals een social enterprise als werkgever boven een organisatie die dit niet is (zoals een traditionele organisatie)? Een social enterprise onderscheidt zich door winstmaximalisatie ondergeschikt te stellen aan haar maatschappelijke missie. 

Uit het onderzoek kwam naar voren dat social enterprises onder de jonge professionals een betere reputatie wordt toegeschreven dan niet-social enterprises; daarnaast verwachten potentiële werknemers dat dit type organisatie een betere werkgever is en er is gebleken dat social enterprises een lager salaris hoeven uit te keren.
__________________________________________________________________________
Plaats snel en eenvoudig uw vacature op Finance.nl, dé vacaturesite voor financials. Ontdek nu hoe u uw vacature onder de aandacht van 130.000 Finance Professionals brengt. Finance.nl biedt ook vele mogelijkheden voor employer branding, naamsbekendheid of andere campagnes. Meer informatie? Ga direct naar Finance.nl.
__________________________________________________________________________

Han Hendriks, Managing Partner bij Kirkman Company vertelt: “De resultaten uit dit onderzoek bevestigen de verschuiving die wij de afgelopen jaren zien in de markt. Wij geloven dat organisaties die louter gericht zijn op winstmaximalisatie geen bestaansrecht meer hebben. Organisaties die talent aan zich verbinden, streven ernaar om 100% relevant te zijn voor medewerkers. Wanneer een organisatie ernaar streeft relevant te zijn voor klanten, medewerkers, partners, milieu, maatschappij en aandeelhouders, mag zij spreken van een social enterprise.”

Social enterprise; een magneet voor het aantrekken van talent
Uit eerder onderzoek is gebleken dat het vermogen om talent aan te trekken, te motiveren en ook daadwerkelijk te behouden bepalend is voor het succes van de organisatie. De schaarste aan talent is enorm en zal de komende jaren ook alleen maar toenemen. Het is een bedreiging voor duurzame groei van onze kenniseconomie.

Social enterprises zijn beter in staat om talent aan te trekken omdat zij meervoudig waarde creëren. Opmerkelijk is dat jonge professionals bij social enterprises een salaris van gemiddeld 5% lager vragen in tegenstelling tot traditionele organisaties die streven naar winstmaximalisatie. Organisaties met een goede reputatie op het gebied van ondernemerschap en die hun verantwoordelijkheid nemen, zijn beter in staat samen te werken met haar stakeholders. Dergelijke organisaties kunnen dan ook competitief voordeel behalen ten opzichte van concurrenten.