John van Mook, Desso: 'De circulaire economie zit in onze haarvaten'

Producent van tapijt en tapijttegels Desso - sinds 2011 in eigendom van Bencis Capital Management - heeft in korte tijd een enorme verandering doorgemaakt. Van ietwat stoffig bedrijf naar toonaangevende trendsetter, internationaal geroemd om zijn innovatie en baanbrekende duurzaamheidsinitiatieven. Wat draagt de financiële functie bij aan dit succes? Een gesprek met John van Mook (Group Sales & Marketing Controller) die sinds 2003 in dienst is van Desso.

John van Mook, Group Sales & Marketing Controller bij Desso 
 
Wat maakt Desso tot zo’n bijzonder bedrijf om voor te werken? 
‘De strategie en dynamiek maken het bijzonder, uniek zelfs. Sinds de totstandkoming van de huidige organisatie in 2007 gaan de veranderingen enorm snel. Het is heel bijzonder om daar deel van uit te maken. Desso liep voor 2007 niet voorop in zijn markten. Dat is nu compleet anders. Onze CEO Alexander Collot d'Escury is begin dit jaar nog gevraagd voor het World Economic Forum in Davos om te vertellen over hoe we inspelen op de circulaire economie, één van onze belangrijkste pijlers. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren een aantal keren met onze Desso Airmaster commercial op TV geweest, wat uniek is in deze branche. Ook staan we vaak in bekende consumentenbladen met onze consumentenmerken Desso, Parade en Bonaparte, waar we weer vaak te zien zijn door onze innovaties en mooie vloerkleden en wooneilanden. Met 200 miljoen omzet is Desso een relatief klein bedrijf, maar onze exposure is enorm.’ 

Waar zit dat onderscheidende van Desso hem in? 
‘We denken een bepaalde richting op, een richting die heel erg past in de huidige tijdsgeest en gaat over duurzaamheid, Cradle to Cradle en de circulaire economie. Het tegengaan van grondstofschaarste bijvoorbeeld. Volgens onderzoek van de Ellen MacArthur Foundation en consultancyfirma McKinsey & Co kunnen Europese maakbedrijven tot wel bijna 500 miljard euro besparen wanneer ze overschakelen op circulaire modellen. Wij werken aan deze modellen, en werken toe naar volledig hernieuwbare producten die positief bijdragen in plaats van grondstoffen kosten, bijvoorbeeld door energie te besparen voor de gebruiker.’ 

‘Ook dragen onze vloeren middels functionaliteit (bijvoorbeeld binnenklimaat en akoestiek) bij aan de gezondheid en het welzijn van onze klanten. In onze Airmaster tapijttegels zit gepatenteerde technologie om fijnstof in de lucht te verminderen. Dat soort innovaties onderscheiden ons. Wat we doen overstijgt het ontwikkelen van tapijt. We hebben een enorme mentaliteitsverandering doorgemaakt voor wat betreft duurzaamheid en dat zit nu bij iedereen die hier werkt in de genen. Niet alleen op het werk, maar ook thuis zijn we hier allemaal mee bezig.’

Hoe zit de strategie van Desso in elkaar? 
‘Wij willen ’s werelds marktleider zijn op het gebied van milieuvriendelijke vloerproducten die een meerwaarde bieden qua design en functionaliteit en zo een bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van mensen. ‘The Floor is yours’ zeggen we bij Desso om te benadrukken dat de klant altijd centraal staat. Alles wat we doen moet een toegevoegde waarde hebben voor onze klanten.’ 

‘Onze strategie berust op vier pijlers: operationele uitmuntendheid, expansie, innovatie en communicatie. Een korte toelichting bij elke pijler. Met operationele uitmuntendheid bedoelen we het continu verbeteren van onze processen, zodat we snel en foutloos optimale kwaliteit kunnen bieden aan onze klanten. Expansie betekent uitbreiding van segmenten en landen. We hebben sinds een paar jaar teams in Australië, Azië en Zuid-Amerika en zitten daarmee in ieder continent. Innovatie zit in functionaliteit, creativiteit en Cradle to Cradle®-ontwerp.’ 

‘Vanuit onze creativiteit maken we tapijten met de juiste kleur, structuur en dessin om precies de sfeer te creëren die onze klanten willen. Van inspirerend tot rustgevend. Door middel van functionaliteit maken we producten die reële praktische waarde toevoegen zoals de eerder genoemde filterfunctie en het dempen van ongewenst geluid. Met Cradle to Cradle®-ontwerp brengen we de materialen en het design naar een hoger niveau. Een niveau waar onze producten en processen nog gezonder kunnen worden en materialen gerecycled kunnen worden, ten gunste van het binnen- en buitenmilieu. Tot slot vinden we het belangrijk om actief te communiceren over wat we doen, waarom we het zo doen en hoe we het doen.’ 

Wat omvat jouw functie als Group Sales & Marketing Controller?
‘Ik ben verantwoordelijk voor de rapportage en analyse van het Desso Carpets onderdeel. Naast het aansturen van mijn team bestaande uit drie senior controllers en een junior controller ben ik zelf direct verantwoordelijk en onderdeel van het MT voor de business to business divisie voor de regio’s Nederland, Zuid Europa en de Europese consumenten divisie, waaronder onze merken Desso, Parade en Bonaparte vallen.’ 

‘Controlling activiteiten binnen Sales & Marketing zijn gericht op business ondersteuning, ontwikkelen en implementeren van strategie, risicomanagement, margebewaking, analyse en cost control en bijsturen waar nodig. Daarnaast ben ik business partner voor verschillende verkoopdirecteuren. We hebben nagenoeg alle finance taken gecentraliseerd in Waalwijk, evenals een aantal supply chain activiteiten en klantenservice. De landenteams komen hier geregeld naar toe voor sparringssessies met mij en mijn teamleden.’

Is het in die zin een Business Controller functie?
‘Dat klopt. Behalve mijn officiële functietitel zie ik mijn rol als Senior Business Controller. Ik zie de Business Controller als een controller met voldoende financiële kennis, maar ook een sterke aansluiting met de praktijk. De hoofdmoot van mijn werkzaamheden past ook binnen de rol van Business Controller. Naast de financiële verantwoordelijkheden ben ik nauw betrokken bij de business en verschillende afdelingen, zoals productie en logistiek, en natuurlijk de sales divisies. Bij een aantal verkooptrajecten ben ik van A tot Z betrokken; bij de pricing, de levering en niet te vergeten het creditmanagement. We sturen heel strak op werkkapitaal. In deze functie draag ik twee petten. Ik ondersteun de business, maar waak er tegelijkertijd voor dat we in control blijven.’  
__________________________________________________________________________
De opleiding Certified Business Controller leidt finance professionals op in 20 dagen, verspreid over 6 maanden, tot succesvolle business controllers volgens de methodiek van Action Learning. Hoe staat het met uw vakkennis? Bent u er klaar voor om door te groeien naar Certified Business Controller? Doe de test: 10 vragen. Direct meer informatie over de opleiding? Ga nu naar certified-business-controller.nl
__________________________________________________________________________ 
 
Wat is het lastigste aspect van het dragen van die twee petten? 
‘Dat ik ook wel eens een andere boodschap moet brengen dan collega’s willen horen. Ik zit in de business én bij finance. Beide hebben het belang van Desso voor ogen, maar sales ziet soms andere mogelijkheden. Als ik het anders zie moet ik mijn rug rechthouden en zoeken naar alternatieven. Mochten we er niet uitkomen, dan nemen we het hoger op. Dat klinkt zwaarder dan het is. We hebben een laagdrempelige cultuur, stappen makkelijk bij elkaar binnen en we kunnen alles bespreken.’ 

Hoe zit jullie planning & control-cyclus in elkaar? 
‘Onze planning tools zijn traditioneel te noemen. We gebruiken een jaarbudget en maken daarnaast twee keer per jaar een estimate. Voor de langere termijn hebben we een driejaren planning. De maandcijfers leveren we in negen dagen op. In de maandelijkse meeting die daarop volgt bespreken we de cijfers en waar we moeten bijsturen. Vanuit die analyse – waarin vanuit mijn rol de focus ligt op omzet-, marge en kosten afwijkingen en onze werkkapitaalpositie pak ik mijn business partner rol op voor de Sales & Marketing organisatie.’ 

Hoe zorgen jullie er met deze traditionele processen voor dat jullie toch tijdig kunnen bijsturen in een snel veranderende wereld? ?
‘De dynamiek is inderdaad verhoogd in de wereld. Bedrijven wachten bijvoorbeeld langer met bestellen. Ook worden onze producten complexer. Dat betekent dat onze supply chain steeds beter moet worden. Daar gebruiken we lean methodieken voor. Binnen customer service zorgen we voor steeds betere informatie bij de orders, zodat productie ze beter en sneller kunnen uitvoeren. Ook werken we aan steeds betere communicatie tussen afdelingen. De vraag is steeds: wat kunnen we aan de voorkant beter regelen, zodat men aan de achterkant beter kan presteren?’

Hoe draagt finance bij aan de duurzaamheidsinnovaties van Desso?
‘Een uitstekend voorbeeld is Carpet Lease waarmee we recentelijk de markt op zijn gegaan. Het idee is dat klanten niet langer de eigenaar worden van een tapijt, maar het als dienst van ons afnemen. Dit model ondersteunt de circulaire economie. Wij verzorgen de installatie en de tijdige vervanging van het tapijt. Mijn rol is het opzetten van de financiering geweest in samenwerking met bancaire instelling De Lage Landen en nu het verder uitrollen van het product internationaal. Klanten spreekt dit model erg aan omdat ze zeker weten dat het tapijt aan het einde van zijn levenscyclus weer terug in de keten wordt gebracht en grondstoffen niet verloren gaan. Zo weten ze zeker dat ze de meest duurzame oplossing kiezen en ze worden volledig door Desso ontzorgd.’

Welke ambities heb je voor de komende twee jaar? 
‘Ik wil eerst dit lease-project afronden en verder bijdragen aan de strategie van Desso middels verdere stappen in duurzaamheid en de circulaire economie als een soort ‘duurzame controller’. Ook in de accounting en juridisch zijn stappen te maken. Het doel van de circulaire economie is grondstofonttrekking aan de aarde te stoppen en kosten te besparen. Maar binnen de nog altijd traditionele accounting-standaarden en wetgeving zitten hiervoor belemmeringen die ik graag aan de orde wil stellen. Ook deel ik graag kennis door gesprekken aan te gaan met andere bedrijven en partijen. Wij zijn een van de voorlopers en ik zou graag zien dat anderen ook kunnen profiteren van onze opgebouwde know how op dit gebied. Hopelijk kunnen we als organisatie blijven groeien, autonoom en/of door acquisities waardoor er weer nieuwe mogelijkheden en kansen ontstaan. Onze huidige visie richt zich op 2020 en er zijn nog genoeg mogelijkheden voor verbetering binnen onze afdelingen en binnen ons bedrijf op controlling gebied.’

PROFIEL
Naam: John van Mook
Functie: Group Sales & Marketing Controller
Leeftijd: 43
Opleiding: Volgde de opleiding tot Register Controller bij het TiasNimbas Business School in Tilburg en behaalde zijn MBA aan de Webster University in Leiden
Loopbaan: Begon zijn carrière als accountant bij het voormalige Mazars. Daarna ging hij aan de slag bij de Europese bakstenenproducent Hanson-Brick als controller. In 2003 begon hij bij Armstrong, de Amerikaanse voorloper van Desso. In 2007 werd de textielpoot van Armstrong onder de naam Desso verkocht aan private equity partij NPM Capital en het management. Van Mook ging daar aan de slag als Business Controller. In 2010 werd hij benoemd in zijn huidige functie: Group Sales & Marketing Controller. 
Vrijetijd: Vakantie met het gezin, wielrennen, spinning
Bedrijf: Desso
Omzet: 202 miljoen (2013) 
Aantal FTE: 852
Aantal FTE in financiële functie: 26
Financiële software: SAP
  
Desso
In meer dan 100 landen is Desso een toonaangevende leverancier van tapijt en tapijttegels die worden geleverd aan onder andere kantoren, scholen, gezondheidscentra, vliegtuigen, cruiseschepen, woningen, en hotels. Desso heeft ook een leidende rol bij de productie van sportsystemen zoals de DESSO GrassMaster®, dat is geïnstalleerd op de voetbalvelden van topclubs en onlangs nog dienst deed tijdens het WK voetbal in Brazilië. Desso heeft wereldwijde bekendheid opgebouwd vanwege haar baanbrekende innovatiestrategie op basis van creativiteit, functionaliteit en Cradle to Cradle®-ontwerp en haar besluit om de bedrijfsvoering te baseren op een circulaire economie.