Rien van Poelgeest, credit manager bij 3M Nederland werd op 9 maart verkozen tot credit manager van het jaar. Een paar weken later kijkt hij terug op de verkiezing en merkt hij dat er toch wel iets is veranderd sindsdien.

Nu alle rook rondom de verkiezing op 9 maart weer is opgetrokken en de festiviteiten achter de rug zijn, vind ik mijzelf weer terug op de werkplek. Daar waar het allemaal gebeurt. 'Met de voeten in de klei', zoals dat wel wordt genoemd. Er is niets veranderd, maar toch ook weer wel. Misschien moet ik dat even uitleggen. Aan mijzelf is niets veranderd. Ik ben niet naast mijn schoenen gaan lopen vanwege het winnen van deze Award. De aanpak en de insteek bij het werk is nog net als voorheen. We werken hard werken om de condities in de hand te houden en de achterstalligheid zoveel mogelijk te elimineren. Daarnaast ga ik nog steeds op basis van de opgedane ervaring op zoek naar mogelijkheden om onze processen en resultaten te verbeteren. Logisch Wat wel veranderd is, is dat ik al weken met een brede glimlach rondloop (ik heb geen idee waarom), maar ik merk wel dat het een positieve invloed heeft op mijn collega's en op mijn gesprekken met de klanten. Soms zitten verbeteringen blijkbaar in hele kleine dingen en op plaatsen waar je het niet verwacht. Johan Cruijff zei al eens: 'Je ziet het pas, als je het door hebt'. Begrijpen doe ik hem ook niet altijd, maar op de één of andere manier klinkt het altijd zo logisch. Dus als ik u een tip mag meegeven, kijk dan goed om u heen en probeer te 'zien' waarom de ene klant wel op tijd betaald en de andere niet. Vervolgens dient u actie te ondernemen want uw huidige aanpak zal niet de verandering brengen die u wenst. Hoewel deze is gebaseerd op uw huidige kennis en op dit moment wellicht de juiste is, kan het heel goed zijn dat dit over een tijdje niet meer het geval is. U moet nu dus nadenken over wat u dan gaat doen. En wellicht zal straks blijken dat u het doorheeft…