Interview Ron Nouwen, Financieel Manager KBM Affilips

KBM Affilips maakt al lang gebruik van kredietverzekering. Dit betekent echter niet dat je bij non-betaling automatisch betaald krijgt van de verzekeringsmaatschappij. Hieraan zijn tal van voorwaarden gesteld die nauwlettend opgevolgd dienen te worden.

Door de inzet van professionele credit management software wordt naast de gestructureerde opvolging van debiteuren gelijk ook aan de voorwaarden voor kredietverzekering voldaan. Hierdoor is het in de praktijk onmogelijk dat bepaalde facturen onverzekerd blijken te zijn.

‘Risico’s worden bij ons zoveel mogelijk uitgesloten’, legt Ron Nouwen, Financieel Manager bij KBM Affilips uit. Het bedrijf uit Oss treedt wereldwijd op als verkoopmaatschappij, distributeur of agent. ‘KBM Affilips is een wereldwijde speler in de markt voor aluminium en non-ferro voorlegeringen. Afnemers zijn met name actief in de bouw, de vliegtuig- en automobielindustrie. Sectoren die momenteel onder zware druk staan als gevolg van de kredietcrisis. Ons beleid, zoals aangestuurd door Roba Holding uit IJsselstein, is het zorgvuldig afdekken van valuta- en grondstoffenrisico’s en het goed verzekeren van debiteuren.’

KBM Affilips heeft productievestigingen in Oss, Delfzijl en het Belgische Tienen. In de twaalf en half jaar dat Ron Nouwen in dienst is bij het bedrijf, is de omzet toegenomen maar het aantal medewerkers nagenoeg gelijk gebleven. ‘Dat komt omdat de omzet is gerelateerd aan de grondstofprijzen, die afhankelijk zijn van de prijs op de internationale beurzen.’

Debiteurenrisico’s
‘Debiteurenrisico’s worden afgedekt middels kredietverzekering. Buitenlandse vorderingen worden ondergebracht bij Euler Hermes. Nederlandse vorderingen lopen via Atradius. ’Credit Management is voor het grootste deel geïntegreerd in de financiële functie. ‘Voorafgaand aan de ondertekening van contracten met grote klanten, vindt overleg plaats tussen de verkoopafdeling en de financiële administratie. e verzonden orders worden vooraf getoetst en onderling vindt veel overleg plaats.’

KBM Affilips is goed voor een jaaromzet van circa 250 miljoen euro. De gevolgen van de kredietcrisis hebben ook hier impact op de organisatie. ‘De DSO staat momenteel op 50 dagen.
De laatste tijd worden we echter regelmatig gebeld door bedrijven met het verzoek of de betaling ook later kan. Dat betekent een langere betalingstermijn die wij met elkaar moeten afstemmen op basis van de voorwaarden van de kredietverzekering. Op dit moment werk ik aan een interne notitie waarin staat dat we niet zomaar meer een langere betalingstermijn kunnen toestaan. Dat heeft te grote gevolgen voor ons werkkapitaal. Sinds 2007 werken wij met OnGuard Credit Managemet Software en hebben wij naast de gestructureerde debiteurenopvolging tevens de voorwaarden voor de kredietverzekering ingevoerd. Daardoor is het onmogelijk is dat facturen onverzekerd blijken te zijn. En dat is een grote zorg minder’

Meer weten over de businesscase van KBM Affilips? Volg het seminar "OnGuard in de praktijk" tijdens Credit Expo op woensdag 19 november van 15.45  tot 16.15  in zaal Thee 1.