“Alleen stamp je geen bedrijf uit de grond”

Tijdens de jaarlijkse FM-dag kunt u zich met 400 financiële vakgenoten laten inspireren tijdens 30 keynotes, workshops & presentaties. Dit jaar is het overkoepelende thema The Founder's Mentality.

Door succes komen (familie)bedrijven vaak voor een dilemma te staan: het bedrijf groeit, waardoor er een punt komt dat ze gedwongen worden te centraliseren, professionaliseren, standaardiseren en uniformeren. Maar dit kan ten koste gaan van de founder’s mentality, de wendbaarheid die het bedrijf juist groot maakte. Op de FM Dag worden financieel directeuren van familiebedrijven handvatten meegegeven over hoe je bij groei toch in controle blijft, zonder dat een bedrijf zijn ziel en zaligheid verliest.

Eline Leijten is oprichter van Plugify en één van de sprekers op de FM-dag. Via haar platform boek je live muziek direct bij de artiest. Hoe kijkt deze jonge ondernemer van een snel groeiende startup aan tegen de founder’s mentality en hoe borgt ze die in haar organisatie?

“Ik wist dat ik nooit in m’n eentje een bedrijf wilde oprichten”, vertelt Leijten, die economie en rechten studeerde en in haar studententijd optrad als zangeres bij de Hermes House Band. “Het is belangrijk om uitgedaagd te worden door co-founders.” Voordat ze haar startup begon bereidde ze zich gedegen voor en besloot al snel dat ze een co-founder nodig had die de IT-kant van het concept kon ontwikkelen. “Ik heb ook gekeken naar development agencies om een website te laten bouwen. Hier in Nederland, maar ook tot in Bangladesh aan toe. Ik liep er al snel tegenaan dat als je het uitbesteedt de kosten oplopen en dat je een uurtje-factuurtje model aangaat met zo’n bedrijf.”

Dat vond Leijten te kostbaar en ze zocht bovendien iemand die meer betrokkenheid bij het concept had. In het begin had de Plugify-oprichter er wel moeite mee om haar idee te delen met anderen. “Ik was destijds terughoudend om mensen over mijn idee te vertellen. Elke founder zit toch op z’n gouden ei, en misschien gaan anderen er wel mee vandoor. Toen ik dat begon los te laten kreeg ik heel veel inhoudelijke en goede reacties. Het hielp Plugify echt om dat angstvallige afschermen met geheimhoudingsovereenkomsten te stoppen, en mijn idee juist te gaan delen”, licht Leijten toe.

Literatuur

Een ander onderdeel van haar voorbereiding op de sprong in het diepe met Plugify was de literatuur over startups te raadplegen. “Een van de belangrijkste boeken voor mij was het standaardwerk ‘The Lean Startup’ van Eric Ries. De grootste fout waar het je voor behoedt is dat je niet jaren gaat bouwen aan een product en het dan lanceert, maar dat je zo snel mogelijk een zogeheten minimum viable product lanceert en die gaat testen”, vertelt Leijten. De theorie achter de MVP van de Lean Starup is dat op basis van die testresultaten het concept kan worden aangescherpt en je er al snel achter komt of er voldoende vraag is naar de dienst of het product.

Deze werkmethode is volgens Leijten een van de meest in het oog springende verschillen in werkwijze tussen traditioneel werkende bedrijven en organisaties die zijn ingericht op het functioneren in de gedigitaliseerde wereld, waaronder startups. “Voordat ik met Plugify begon werkte ik als strategieconsultant en kwam ik bij veel traditionele bedrijven. Wat je daar vaak ziet is dat er projecten worden opgetuigd met een planning tot wel negen maanden vooruit, met allerlei milestones en een uiteindelijke implementatie of livegang – zonder dat er goed en wel getest is. Die traditionele planningsmethode is in een wereld die zo snel verandert meestal achterhaald”, concludeert Leijten.

Vol techtaal

Het argument dat grotere organisaties nu eenmaal logger zijn en alleen op zo’n traditionele wijze kunnen werken, veegt ze van tafel. Je organisatie inrichten op een manier die de founder’s mentaliteit van startups benadert is wel degelijk mogelijk. “ING is een goed voorbeeld. Zij hebben de Spotify way of working geïntroduceerd en teams ingedeeld in tribes en squads die in sprints werken. Ik weet dat het een hele mond vol techtaal is, maar deze manier van werken maakt je veel wendbaarder omdat je veel meer met de testmentaliteit van startups werkt in korte sprints”, licht Leijten toe. “Ik was een tijdje geleden bij een sessie van ING en ik vond het inspirerend hoe ze het daar aanpakken. Ze hebben een agile coach en een CEO die erin gelooft dat deze manier van werken beter is. Ook vind ik het bewonderenswaardig hoe ABN AMRO de succesvolle betaalapp Tikkie intern heeft ontwikkeld.”

Met het groeien van een organisatie kan ook de sfeer veranderen, vanwege noodzakelijke veranderingen die bij opschaling komen kijken. Het bewaken van de bedrijfsfilosofie, de waarden die je als organisatie uitdraagt – zowel intern als extern – in je manier van werken moeten dan worden geborgd. Ook bij Plugify, waar inmiddels tien werknemers zijn, probeert Leijten actief haar bedrijfscultuur in stand te houden ondanks de groei.

“Ik wil de laagdrempelige sfeer behouden en zo min mogelijk hiërarchie. Een van de manieren waarop we dit doen is door op donderdagmiddag de Plugifire away te organiseren. Dan komen alle werknemers samen en kan iedereen alles vragen. Zowel vragen als ‘waarom hebben we deze koffie’ als ‘waarom passen we de koers en het verdienmodel niet aan’?”, vertelt Leijten. “Zo houd je de open cultuur vast en zorg je dat je werknemers betrokken blijven.”

In controle blijven

Daarnaast betekent een founder’s mentality dat je koers kunt houden. Zeker in een groeiende organisatie moet je scherpe keuzes maken en voorkomen dat je inbox je to do lijst bepaalt. “In het begin wil je aardig doen en op alle inkomende berichten wat terugsturen. Maar dat kun je niet volhouden als je groeit. Dat is ingewikkeld, maar in controle blijven is waar het in mijn optiek mee staat of valt als founder. Ik vind structureren en organiseren leuk en deed dat in mijn studietijd al met het volgen van twee studies en zeventig optredens per jaar. Als je dat niet onder controle hebt word je geleefd en verzuip je.”

Bovendien is er altijd de afweging tussen vorm en inhoud. “Het is leuk om met iedereen koffie te drinken en te sparren, maar er moet ook gewerkt worden. Bij de founder’s mentality wordt vaak een beeld geschetst waarin je altijd voor alles en iedereen open moet staan, maar ik weeg zorgvuldig af waar ik mijn tijd in investeer”, vertelt Leijten. Hoewel bedrijven veel kunnen leren van de nieuwe agile werkmethoden van startups, benadrukt de Plugify-oprichter dat je niet te rigide moet zijn in het doorvoeren van dergelijke concepten. Je moet eruit halen wat bij jouw organisatie past en vooral hulp durven vragen wanneer dat nodig is. “Tot slot leert mijn ervaring dat het je bedrijf vooruit helpt als je durft om hulp te vragen, want in je eentje kun je geen bedrijf uit de grond stampen. Als ik iets niet weet bel ik een specialist op en vraag of die me misschien een handje kan helpen. Er zijn ontzettend veel mensen bereid je te helpen als je hen dat vraagt.”

Gerelateerde artikelen